Головна Заїкання Схема обстеження дитини чи дорослого із заїканням
Схема обстеження дитини чи дорослого із заїканням
Понеділок, 27 червня 2011, 11:18

Схема обстеження дитини чи дорослого із заїканням під час першого прийому

 

 

Заклад

Дата
ПІБ
Дата народження
Стать
Домашня адреса, телефон
Ким направлений хворий
Хто дав відомості про дитину
ПІБ батьків, вік, місце роботи, посада
Скарги під час першого прийому
Сімейний анамнез
Склад сім'ї"
Психічний стан батьків та інших родичів
Члени родини з мовленнєвими вадами
Чи займається дитиною людина з мовленнєвими вадами
Чи живе дитина в одно-, дво-, багатомовному оточенні, які це мови
Особливості виховання дитини (наявність відмінностей у підходах до виховання), моральна обстановка в родині
Загальний анамнез
Особливості вагітності (хвороби, падіння, токсикози, інше)
Пологи (термінові, дострокові, швидкі, стимуляція, асфіксія, інше)
Ранній психомоторний розвиток
Хвороби до року
Хвороби після року
Госпіталізація (коли, тривалість)
Оперативні втручання
Черепно-мозкові травми
Характер перебігу ураження (резидуальне, прогресуюче)
Наявність шокових, субшокових психотравм
Наявність тривалої психотравмуючої ситуації
Наявність судом, втрати свідомості, втрати пам'яті
Стан загальної моторики (скутість, відчуття ритму, переключення рухів, загальмованість, збудженість, млявість)
Особливості півкульної латерації (право-, лівостороння латеральність, білатеральність, прихована ліворукість)
Чи відвідує дитина садок (школу), як засвоює програму, якими предметами цікавиться (для дорослих - де навчається, працює)
Стан зору
Стан слуху
Наявність невротичної обтяженості
Конституційні неврологічні особливості
Наявність особистих комплексів (у зв'язку з чим: формування в процесі хвороби, психологічно активних переживань)
Наявність неврастенічного, астенічного чи фобічного симптомокомплексів
Характер перебігу психічних процесів: підвищена стомлюваність, інертність, інше
Особливості поведінки: врівноважений, спокійний, плаксивий, сміливий, несміливий, комунікабельний, лідер, працьовитий чи ледачий тощо
Особливості поведінки в колективі
Захоплення (спорт, музика та інше)
Особливості поведінки у дитсадочку, школі (на роботі), вдома
Хобі, вподобання
Ставлення до дефекту, зацікавленість у виправленні вади Мовленнєвий анамнез Гуління Лепет
Перші слова (коли з'явилися, які, чи відповідають назвам предметів) Перші фрази (коли почав користуватися розгорнутим фразовим мовленням)
Мовленнєва активність (мовчун, балакучий, розмовляє охоче, мовленнєва активність залежить від оточення)
Наявність перевантаження мовленнєвого апарату у ранньому дитинстві Час появи заїкання, причини виникнення (на думку батьків)
Особливості прояву заїкання (відразу, після періоду мутизму, поступово, як довго триває)
Особливості перебігу заїкання: постійно, періодично, хвилеподібно, рецидивно, прогресуюче
Із чим пов'язане поліпшення чи погіршення мовлення (коли, час, пора року, загальний фізичний стан, навчальне навантаження, несприятливі умови в родині, емоційне навантаження)
Де краще розмовляє: вдома, у садку (школі, інституті), з дітьми, дорослими
Чи є страх мовлення
Деталі реакції особистості на дефект
У який період з'явилось
Чи займався раніше з логопедом (де, коли, як довго), результати
Обстеження мовлення
Анатомічна будова і рухливість артикуляційного апарату
Темп мовлення (повільний, швидкий, помірний)
Голос (нормальний, глухий, крикливий, затухаючий тощо)
Особливості мовленнєвого дихання
Особливості фізіологічного дихання
Типи судом: клонічні, тонічні, змішані
Локалізація судом: дихальний, голосовий, артикуляційний апарат
Супутні рухи рук, ніг, голови, плечового поясу, тулуба
Супутні мовленню рухи: насильницькі, тремор, загальне м'язове напруження
Мовні хитрощі (емболи)


Характеристика мовлення за ступенем складності:


 

  • спряжене мовлення
  • відображене мовлення
  • шепітне мовлення
  • самостійне мовлення
  • розповідь за картинками
  • читання (вірші, проза)
  • переказ прочитаного
  • автоматизоване мовлення
  • писемне мовлення
  • Рівень розвитку мовлення:
  • характеристика звуковимови
  • лексико-граматична будова
  • спілкування на рівні слова та жестів
  • прості короткі речення (2-3 слова і більше)
  • словниковий запас



Наявність інших вад мовлення: загальна недорозвиненість мовлення, дизартрія, ринолалія, дислалія (тип), стерта форма дезартрії. Залежно від форми заїкання визначається і напрям корекційної роботи, що має велике значення для досягнення позитивних результатів.


При обстеженні заїкуватого обов'язково визначається ступінь невротизації:


  • підвищена збудженість;
  • роздратованість, стомлюваність;
  • коливання настрою;
  • невпевненість у своїх силах;
  • порушення сну, відчуття "розбитості" у вранішні години;
  • невротичні головні болі, нестійкість уваги, неприємні відчуття в області серця;
  • погіршення пам'яті, працездатності;
  • завищені вимоги до мовлення дитини в родині;
  • завищені вимоги до мовлення в навчальному закладі;
  • ситуації, які є умовою психотравматизацп.



Обов'язково слід визначити, чи має хворий установку на лікування! (Прийшов з батьками, має бажання, прийшов з батьками, але не має бажання, направив військкомат, прийшов свідомо сам тощо).


 

Додати коментар


Захисний код
Оновити