Головна Підготовчий етап Розвиток зорово-моторних координацій при навчанні дітей письма
Розвиток зорово-моторних координацій при навчанні дітей письма
Четвер, 15 вересня 2011, 00:01

Особливі труднощі при адаптації дитини до школи викликає — дисграфія (проблеми в опануванні письма). Письмо називають «базовою» навичкою, основною для подальшого навчання. Отже, дитина, яка не засвоїла її вчасно, неодмінно відставатиме у навчанні.
Сам процес письма психологічно й фізіологічно дуже складний: при письмі в координовану діяльність залучено кору головного мозку, органи зору, слуху, багато м'язів тіла. Цей процес надзвичайно складний для дітей 6-7 років, які починають навчання у школі. Складний насамперед тому, що одночасно формується й навичка орфографічно правильного письма.

 

На жаль, поки ні психолог, ні фізіологи, ні педагоги не знають, яка з ланок цього складного ланцюга має вирішальне значення при навчанні. Але випадіння хоча б однієї з них перешкоджає формуванню навички. Часто технічне виконання самого процесу письма ускладнюється тим, що у дітей 6-7 років слабко розвинені дрібні м'язи кисті, не закінчене укістнення фаланг пальців, недосконала нервова регуляція рухів, низька витривалість до навантажень.


У процесі навчання письма можна виділити три основні групи труднощів. Вони пов'язані з:
• порушенням моторики, ускладненнями зорово-моторної координації;
• проблемами мовного розвитку й фоне-тико-фонематичного сприйняття;
• загальним станом дитини.
При корекції труднощів першої групи можна запропонувати спеціальні вправи.

 

Вправа 1

Намалюйте на чистому аркуші паперу шість квадратів, у верхньому ряду яких — різні фігури. Дитина має у нижньому ряду намалювати такі ж.

 

Вправа 2

Картки з попередньої вправи можна змінити, розвернувши фігури. Дуже часто діти, які не розрізняють таких особливостей, пишуть дзеркально. Особливо часто це трапляється з ліворукими дітьми.

Психолог. Намалюй овал, постав крапку посередині, згори, знизу, праворуч, ліворуч. Намалюй квадрат, потім по дві крапки згори, по одній праворуч і ліворуч.

 

Вправа З

Для ускладнення роботи можна попросити дитину запам'ятати, що намальовано, перевернути картку завданням донизу і намалювати те, що було. Роботу потрібно починати з одного елементу.

Уміння дитини бачити відмінності не завжди пов'язане зі здатністю малювати фігури не за інструкцією або розташовувати фігури одну щодо іншої. Для тренування цієї здатності можна дати таке завдання.

Психолог. Намалюй овал, постав крапку посередині, згори, знизу, праворуч, ліворуч. Намалюй квадрат, потім по дві крапки згори, по одній праворуч і ліворуч.

 

Вправа 4

Чимало труднощів у навчанні пов'язані з тим, що дитина не здатна правильно сприймати розташування фігур у просторі, не знає або плутає значення слів «усередині», «више», «згори», «праворуч», «ліворуч», «спереду», «ззаду». Подолати це допоможе така вправа.

Психолог. На аркуші паперу розташуйте 10—15 крапок і зірочок. З'єднайте однією лінією всі зірочки, а потім крапки.

Якщо дитина знає цифри й уміє рахувати, то потрібно у кожній крапці поставити цифру й попросити з'єднати цифри від 1 до 10 прямими лініями. Одночасно при цьому тренується здатність прямо вести руку.

 

Вправа 5

Досить часто труднощі при навчанні письма пов'язані з поганою здатністю сприймати різні фігури. Для тренування можна використати таке завдання: знайти кола, трикутники та квадрати й обвести їх різними кольорами.

 


Автор: Наталія Уланська,

практичний психолог НВК М 5 «Ейдос»,

м. Донецьк

 

 

 

 

 

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити