Головна Корекція диcграфії Розвиток у школярів синтаксичних узагальнень, аналізу та синтезу
Розвиток у школярів синтаксичних узагальнень, аналізу та синтезу
Понеділок, 20 червня 2011, 22:47


ДЕФОРМОВАНІ ТЕКСТИ


I. Спиши текст, ставлячи в кінці кожного речення потрібний розділовий знак.

  1. Мене звуть Сергійко я ходжу в школу і добре вчуся кожного дня воджу сестричку в дитячий садок я зробив і подарував сестричці дзиґу вона була дуже рада.
  2. Восени. Це було восени хлопці пішли в ліс який чудовий ліс в осінні дні скільки птахів на деревах чого це вони докупи злетілись птахи зібрались летіти у вирій.
  3. Був тихий осінній ранок високо в небі летів ключ перелітних птахів вони тихо курликали і від цього в степу було сумно.
  4. Вранці Сергійко вийшов з хати він йшов до школи по дорозі хлопчик зустрів Петрика вони разом зайшли в клас там вже було багато учнів.
  5. Багато пташок залишається у нас зимувати чи знаєте ви, як називаються ці пташки як ви допомагаєте їм узимку за цю допомогу вони віддячать вам навесні.
  6. Прийшла осінь все нижче ходить над землею сонце тварини і рослини готуються зустріти зиму на полях збирають кукурудзу, картоплю, буряки.
  7. Розбудили мене сьогодні серед ночі гуси вони у нас у сараї ночують і чого це вони раптом почали ґелґотати хто їх наполохав аж ось чую у нічному небі диких гусей це їх родичі відлітають у вирій.
  8. Ластівка зліпила гніздечко побачив це горобець зайняв його ластівка покликала на допомогу інших ластівочок разом вони вигнали горобця з гнізда.
  9. Світає в нас у селі рано-рано скільки разів виходив я надвір на світанку тихо навкруги ліс за річкою сизою наміткою вкритий хати дрімають он і ранішня зоря мерехтить світає.
  10. Минули канікули діти знову прийшли в школу здрастуй, рідна школо здрастуйте, дорогі вчителі дзвенить дзвоник учні з хвилюванням сідають за парти чи всі прийшли чи добре відпочили.
  11. Якось ішли лісом два товариші назустріч їм вийшов ведмідь один хлопець кинувся тікати, а другий залишився на дорозі він упав на землю і прикинувся мертвим знайте, що ведмеді не чіпають мертвих.
  12. Пізня осінь. Глибока осінь стоїть надворі відчувається наближення зими холодний вітер жене важкі хмари, що низько пропливають над землею мороз іноді триває по кілька днів і затягує льодом ставки та озера по садках кочують стурбовані снігурі.
  13. У полі. Цілий рік на полях не припиняють роботи механізатори узимку їм своєчасно треба вивезти добрива навесні - посіяти і доглянути рослини улітку - зібрати врожай восени - зорати і посіяти озимину.



ІІ. Запиши речення в такому порядку, щоб вийшла зв'язна розповідь. Добери заголовок.


  1. 1. Раптом вони почули шелест між кущів. 2. Боягузливий Сашко кинувся бігти назад, забув про товариша. 3. Що ж то може бути? 4. Сашко й Петро йшли лісом. 5. Хлопці злякались, зупинились від несподіванки. 6. У школі всі хлопці сміялися над Сашком. 7. А Петрик розсунув густі малинові кущі й витяг звідти маленьке пташеня. 8. Яке ж перелякане воно було!
  2. 1. ЇЇ вибрали старостою класу. 2. Оля Ковальчук вчиться в другому класі. 3. її люблять і поважають всі учні класу. 4. Оля - старанна дівчинка. 5. Вона любить читати книжки. 6. Оля часто читає казки маленьким дітям свого будинку.
  3. 1. Хлопчик перев'язав птахові ногу. 2. Якось улітку Миколка ходив у ліс. 3. Нога в нього була поранена. 4. Журавлик почав ходити по двору. 5. Приніс Миколка журавлика до хати. 6. Всі звикли до нього. 7. Скоро загоїлась нога у Журки. 8. Під дубом він знайшов малого журавля.
  4. 1. Я добре доглядав за ним. 2. Зимою я знайшов хворого щиглика. 3. Випурхнула пташка й голосно заспівала. 4. Але щиглик перестав співати. 5. Посадив його в клітку. 6. Я розчинив вікно й випустив його на волю. 7. Він хотів на волю.
  5. 1. Хоробрий дрізд. Прилетів старий дрізд. 2. Кіт побачив на дереві гніздо, у якому пищали пташенята. 3. Кіт злякався і втік. 4. Він поліз на дерево. 5. Він став клювати кота.
  6. 1. Природа подбала про неї. 2. Чи доводилось вам бачити жирафу? 3. Завдяки цьому вона дістає листя з високих дерев. 4. У цієї тварини найдовша шия.
  7. 1. Ялиновий шишкар такий яскраво-червоний, немов стигла ягода. 2. Зачепить він лусочку на шишці, відігне її і дістає язиком насінину. 3. Дзьоб у нього міцний. 4. Кінчики його у протилежні боки зігнуті. 5. Так і працює з ранку до вечора.

 

ІІІ. Правильно побудуй колене речення. Самостійно (чи колективно) напиши їх у такій послідовності, щоб вийшло оповідання. Добери до нього заголовок.

 

  1. 1. Вони, тепер, доглядати, квіти. 2. У, наш, клас, чисто. 3. Діти, їх, виростити. 4. На, вікна, у, клас, стояти, квіти. 5. Учні, сам, прибирати, його.
  2. 1. Він, бігати, і, грати, з, дітьми. 2. Маленький, козлик, знайти, в, ліс. 3. Потім, пасти, на, город. 4. Спочатку, вони, годувати, його, молоко. 5. Тваринка, порадувати, діти.
  3. 1. Роман, піймати, велика, щука. 2. Наступати, літо. 3. Закинути, вудочка, і, чекати. 4. Надворі, світити, сонечко. 5. Роман, і, тато, піти, на, рибалка.
  4. 1. Соковита, зелень, вкривати, колгоспні, лани. 2. Ремонтувати, трактор, сівалка. 3. Механізатори, готувати, зустрічати, весна. 4. Уважно, перевіряти, зерно, на, схожість. 5. Висіяти, в, земля, добірне, зерно.
  5. 1. На, другий, день, там, господарювати, шпак. 2. Наступати весна. 3. Діти, прикріпляти, їх, дерева, на, парки, в, і, сквери. 4. Скоро, повернути, з, пернаті, теплі, краї, друзі. 5. У, шкільна,майстерня, виготовляти, шпаківня.
  6. 1. Бджілки, від, прокинутись, сон, зимовий. 2. Весна, настати. 3. По, дорога, фіалка, побачити. 4. Полетіти, поле, на, вони. 5. Бджілки, соку, напитись, й, додому, прилетіти.
  7. 1. Часто, підпушувати, земля. 2. Школа, біля, квіти, діти, посадити. 3. Діти, доглядати, добре, за, квіти. 4. Було, біля, гарно, влітку, школи.
  8. 1. Петрусь, і, Василько, ліс, в, ходити. 2. Мама, сьогодні, народження, день. 3. Дуже, мама, зрадіти. 4. Вони, нарвати, і, подарувати, квіти, їх, мама. 5. Похвалити, вона, сини.



IV. Прочитай. Скажи, які недоліки є в побудові тексту. Розташуй абзаци у відповідному порядку: зачин, основна частина, кінцівка.


1. Ластівка в капелюсі. 1. На землі лежало четверо жовторотих пташенят. Батьки їхні кружляли над своїми дітками і кликали на допомогу. 2. У нас під стріхою жили ластівки. Аж ось трапилася велика біда. Під час вітру гніздо впало і розбилося. 3. Василько поклав ластівок у капелюх і прибив під стріхою. Ластівки дуже зраділи і почали годувати пташенят.


2. Весняний дощ. Настали весняні дні. Одного такого дня Люба пішла до мами у городню бригаду. Іде вона берегом над річкою. Гарно навкруги. Стиха шумлять верби. Співають пташки. 2. Раптом великі хмари закрили сонце. Стало темно. Блиснула блискавка. Загримів грім. Пішов дощ. Усі раді дощеві. Добре він змочив землю. 3. Прийшла Люба до мами. Мама висаджувала з парника розсаду капусти та помідорів. Стала дівчинка допо­магати їй.


3. Про що розповіли шпаки?

а)

1. В африканських річках та озерах мешкають гострозубі хижі крокодили. Всі звірі їх бояться. 2. А от маленька пташка бігунець сама у пащу до них залазить. І знаєте чого? Вона крокодилам зуби чистить - видовбує рештки м'яса, що там залишаються. Отак вони й товаришують собі. 3. Настала весна. І шпаки поприлітали. Висвистують біля своїх будиночків. Усім розповідають, які-то дива в Африці бачили.

б)

1. А то підійде слон до дерева, упреться лобом у його стовбур і валить. Думаєте, що він бешкетує? Ні. Це слон так дістає собі з верховіття павутиння. Те павутиння дуже солодке. А слони ого які ласуни! 2. Настала весна. І шпаки поприлітали. Висвистують біля своїх будиночків. Усім розповідають, які-то дива в Африці бачили. 3. Живуть там великі і сильні слони. Бродять вони джунглями. Смачного листя шукають. До озер навідуються - попити, покупатися в спеку.


4. Рекс 1. Рекс почув крик. Він кинувся у воду і витяг хлопчика на берег. Тоді Іванко обняв Рекса за шию і поцілував його просто в ніс. "Давно б так,"- зрадів пес і весело замахав мокрим хвостом. 2. Івась часто кривдив Рекса. Рекс гарчав, але не кусався. Він був розумний пес і все чекав, чи не порозумнішає Івась.3. Кось Івась без дозволу сів у човен і подався у мандри. Човен перекинувся. Мандрівник упав у воду і закричав.


5. 1. На верхів'я дерев наліг морок. Зі ставу подув вітер, загув,засвистів верхами. 2. По небу повільно сунули величезні сірі копиці хмар. Вони поглинули сонце і самі зчорніли. 3. І в цю ж мить розірвалась чорна хмара блискавкою. Затряслась земля. І зразу великими краплями затарабанив,залопотів по листю дощ. Добери заголовок до оповідання.


6. Ґудзик. 1. Через кілька днів відірвався ґудзик від штанів у Павлика. Він пішов додому. Штани підтримував хлопець руками. І думаєте пришив ґудзик? Ні! Він сів біля вікна і став чекати маму. Сам пришити ґудзик Павлик не вмів. 2. Петрик пішов додому. Відрізав ґудзик і пришив його вже
там, де й треба було. 3. У Петрика від пальта відірвався ґудзик. Він пішов додому і пришив його. Коли Петрик вийшов на вулицю, його друг Павлик почав кепкувати над ним, що ґудзика не так
пришив.


7. Чому плакав Сергійко? 1. Думалось йому: в очах товаришів побачить радість і привітність. Та їхні очі були спокійні і незворушні.
А ти виконав сьогодні завдання? - тільки й спитав сусід по парті. Виконав, - тихо сказав Сергійко й заплакав. 2. Три тижні не був Сергійко у школі: хворів. Скучив за товаришами й за вчителькою. 3. Радісний, збуджений прийшов хлопчик до школи. Ось і його парта, ось і товариші.


8. 1. Приніс мені один мій знайомий перепела з перебитим крилом. Крило загоїлося, але літати перепел не міг. 2. Проходять люди повз наш будинок і все шукають очима, де це перепел співає. За такий гучний голос і назвали його Крикуном. 3. Влаштував я його у великій клітці і поставив на своєму балконі.

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити