Головна Фонематичні процеси Мовно-ритмічні ігри
Мовно-ритмічні ігри
Четвер, 26 травня 2011, 13:21

Викладач логопедичної ритміки Харківського педагогічного коледжу Серафима Школьник пропонує добірку віршованих ігор та вправ (можливий музичний супровід) для дошкільнят з вадами мовлення. Цей практичний матеріал знадобиться логопедам і вихователям для розвитку в дітей слухо­вої уваги, мовного слуху та дихання, автоматизації та диференціації звуків, координації мовлення з рухами, а також для релаксації (розслаблення) м'язового тонусу, необхідної малятам, які заїкаються.



Равлик


Мета: розвиток мовного слуху, вміння впізнавати го­лос товариша.


Опис гри. Дитина-равлик із зав'язаними очима стоїть посеред кола. Діти по одному підходять і,
зміню­ючи голос, запитують:   

Равлику-Павлику, де твої ріжки?
Прошу тебе я: висунь хоч трішки!
Дам тобі зараз цукерку смачну.
Хто я, вгадай за хвилину одну.
Той, чий голос равлик упізнав, прибирає цю роль.


Болото


Мета: розвиток мовного дихання, ритмічного мов­лення, координації рухів.

Опис гри. Два гурти дітей — «журавлики» та «жаб­ки» — стоять обабіч «болота» (накресленого посеред кім­нати кола). Спочатку промовляють «жабки»:


Ква-ква, ква-ква, ось жабки  
На бережку стрибають,    .
Комариків та мушок
Хапають-поїдають


Потім «журавлики»:


Курли-курли, журавлики       
Летять під небесами,              
Журавлики-веселики
Із довгими носами.


Вихователь закликає:


Гей, жабки, жабенята,   
Жвавіше всі стрибайте,   
Від журавлів носатих
В болото упірнайте!


По цих словах під звуки веселої польки «жабки» стри­бають у «болото», а «журавлики», змахуючи руками-кри-лами, ловлять їх. Упіймані виходять з гри.


Полювання на зайців


Мета: диференціація звуків [з], [с], [с'].

Обладнання: три м'ячі.

Опис гри. Обирають трьох «мисливців». Решта ді­тей — «зайці». Вони стоять у накреслених колах-«нірках», а «мисливці» з м'ячами-рушницями — осторонь. «Зайці» промовляють:


Немає зараз тут нікого.   
Зайці, збираймося у коло!     .
Давайте всі перекидатись
І по сніжку з гори спускатись.


Під звучання української народної музики (перша час­тина) «зайці» розбігаються по всій кімнаті, стрибають, пе­рекидаються. На другу частину музики вихователь б'є у бубон — вибігають «мисливці» й починають полювати на «зайців». Вони мають влучити в «зайця» м'ячем, доки той добіжить до своєї «нірки». Впіймані називають слово зі звуком [с] чи [з] і сідають на стільчики. Гра триває.


Два Морози


Мета: диференціація звуків [с] , [з].

Обладнання: дві торбинки з іграшками.

Опис гри. У протилежних кінцях кімнати стоять два стільці — це хатинки Дідів Морозів. Біля кожної — торбинка з іграшками. Один гурт дітей збирається біля однієї хатин­ ки, другий — біля іншої. Діди Морози — Червоний Ніс та Синій Ніс — стоять посеред кімнати, кожен обличчям до свого гурту, і промовляють разом та поодинці (за текстом):


Діти, йдіть до лісу хутко!   
Принесли вам подарунки,
І Мороз — Червоний Ніс,
І Морозко — Синій Ніс,
Ну ж, ходіть, та пам'ятайте:
В рукавичку ніс ховайте.

Діти хором відповідають:


По гостинці ми підем,
їх додому принесем,


Далі кожний гурт біжить до хатинки на протилежному боці кімнати. Діди Морози мають «заморозити» (торкну­тися рукою) тих дітей, які пробігають повз них. Хто не ухилився, зупиняється на місці. Виграє Дід Мороз, який «заморозив» найбільше дітей. Опісля «заморожені» ви­бирають з торбинок іграшки, назви яких починаються звуком [с] чи [з], і промовляють ці слова.


Ворони


Мета: автоматизація звука [р] у звуконаслідуваннях та фразах,

Опис гри. Вихователь розподіляє дітей на три гурти: «ялинки», «ворони» та «собаки». Перший гурт сто­їть у колі, опустивши руки додолу, й промовляє:

Он стрибнули під ялинку
Й гучно каркають ворони.


«Ворони» стрибають у коло й голосно каркають. «Ялин­ки* продовжують:


Посварились за шкуринку,
Скубаються каркарони,


«Ворони», каркаючи, настрибують одна на одну. «Ялинки»:


Тут собаки прибігають
І ворон наздоганяють.


У коло забігають «собаки» і з риком «р-р-р» наздога­няють ворон. Ті мають швидко повернутися до своїх «гнізд» — сісти на стільчики. Впіймані промовляють сло­во зі звуком [р]. Виграють найспритніші «ворони».


Каруселі


Мета: диференціація звуків [л], [л’], [р] у тексті.

Обладнання: обруч зі стрічками (їх прив'язано стільки, скільки дітей).

Опис  гри. Діти стоять у колі, вихователь — посередині, тримаючи над головою обруч. Під звуки веселої польки діти, взявшись правою рукою за стрічку, Йдуть по колу й, поступово пришвидшуючи ходу, всі разом промовляють:


Каруселі люблять діти —      
Галя з Ларою та Рита.   
Сіли й крутяться гуртом —
Все бігом, бігом, бігом


Діти біжать. Коли звучить акцентований акорд, пере­хоплюють стрічку лівою рукою. Уповільнюючи біг, руха­ються в Інший бік І промовляють:


А тепер не поспішайте,       
Каруселі зупиняйте.   
Раз, два, раз, два —
Закінчилась наша гра


Діти почергово називають будь-яку живу істоту, в назві якого є звук [л] чи [р].


Підскоки


Мета: розвиток координації рухів та ритмічного мовлення.

Опис вправи. Дітей розподіляють на два гурти. Один гурт виконує вправи, інший промовляє, плескаючи в долоні:


Ноги разом, руки в боки —   
Починаємо підскоки.   
Раз, два, три, чотири, п'ять,
Любо в колі мам стрибають.

Під звуки польки діти, взявшись руками в боки, стри­бають по колу. Потім гурти міняються ролями.


Ходимо навпочіпки


Мета: відпрацювання ритмічної ходи разом із рит­мічним мовленням.

Опис вправи. Діти навпочіпки йдуть за вихователем по колу, промовляючи разом з ним:

Пливуть каченята —   
червоні в них лапки,   
Пливуть вони в озері,        
замість зарядки.
Попереду качка,
спрямовує всіх.
Вузенькою стрічкою
тягнеться слід


Дощик у лісі


Мета: розвиток координації рухів та ритмічного мов­лення.

Опис гри . Діти сидять на стільчиках - «пеньках». Ви­хователь каже: «Ось пішов дощик. Як він крапає?» Діти спершу повільно, а далі швидше стукають пальчиками об долоні і промовляють:


Крапля раз, крапля два,   
Дощик землю полива.   
Хай гарненько виростає   
Після дощику трава.   
Крап-крап, крап-крап-крап,
Дощику, ти припускай.
Крап-крап, крап-крап-крап,
Парасольки розкривай.


Підносять вгору руки, ніби розкривають парасольки. Потім ритмічно виставляють то праву, то ліву ногу й про­мовляють:


Дощ іде, ну той що?   
Гумові в мас чобітки,   
Он які — їм хоч би що,
І блискучі, і прудкі.


Підводяться й поодинці перестрибують через «ка­люжу» (накреслене коло), примовляючи: У калюжу не впаду — Я її перестрибну. Вихователь каже: «Дощ уже перестав, і за дітьми до лісу прискакала конячка». Діти стають за ним («коняч­кою») по троє і йдуть по колу, нібито ідучи у візку. Вод­ночас промовляють:


Он конячка прискакала —     
Повезе всіх у садок.   
Нас, дітей, отут чимало.
Кінь копитом цок та цок.


Біжать по колу, притупуючи й цокаючи язичком.


Закрійниця


Мета: розвиток дрібної моторики пальців рук, коор­динації рухів та мовлення.

Опис гри. Призначена насамперед для дівчаток. Цю і наступну гру можна використовувати в ігровій ситуації «Ми шиємо». У супроводі жвавої української народної ме­лодії дівчатка, стоячи, імітують другим і третім пальцем руки рух ножиць, які ріжуть тканину, й промовляють:


Щоб тканину розкроїти   
І сукеночку пошити,   
Ріжем ножицями жваво
Вгору-вниз, уліво-вправо.


Стрічки

Мета: розвиток координації рухів руки та ритмічно­го мовлення.

Опис вправи. Дівчатка зі стрічкою в руці стоять у колі. Під звучання легкої плавної музики ритмічно зма­хують рукою і промовляють:


Стрічечко, злітай угору        
В синє небо, у блакить.        
Разом стали ми у коло —
Стрічка вгору знов летить.


Веселі молоточки

Мета: розвиток координації рухів руки та ритміч­ного мовлення.

Опис гри. Діти сидять на стільчиках і під маршеву музику ритмічно постукують кулачком по кулачку або вда­ряють музичним молоточком по табуретці, водночас про­мовляючи:


Стукай, стукай, молоток,       
Стукай веселіше.    .
Цей і цей, і цей цвяшок   
Тук-тук, тук-тук-тук,
Бий точніше, молоток
Тук-тук, тук-тук-тук,
Забивай міцніше.   
Бий міцніше, молоток.


На пташиному дворі


Мета: розвиток координації рухів та мовлення.

Опис гри. Лічилкою обирають «півня», «качку» та «гусака». Вони стоять осторонь, а решта дітей — у колі. На першу частину народної музики діти ритмічно плес­кають у долоні й двічі промовляють:


Від зорі і до зорі   
На пташиному дворі    .
Півень крила піднімає,
По боках себе вдаряє.


На ці слова «півень» виходить на середину кола, ви­соко піднімаючи ноги й б'ючи себе руками по боках. Потім сам плескає в долоні й каже двічі:


Раз, два, три,   
Ану повтори!


На другу частину музичного супроводу діти повторю­ють його рухи. На першу частину музики Діти знову плескають у до­лоні й двічі промовляють:


Качка йде, хитається.
До води схиляється.


Виходить «качка». Похитуючись і нахиляючись уперед, вона заходить у коло, зупиняється, плескає у долоні й двічі каже:


Раз, два, три,   
Ану повтори!


Діти повторюють її рухи під музику. Знову звучить перша частина музичного супроводу. Діти плескають у долоні й промовляють (двічі):


А гусак наш, як уміє,
Хилить-витягає шию.


Виходить «гусак», роблячи шиєю ритмічні рухи впе­ред. Заходить у коло, зупиняється, плескає у долоні Й двічі каже:


Раз, два, три,
Ану повтори!


На другу частину музики діти повторюють його рухи.


Допитлива Федора


Мета: розслаблення м'язів шиї. Опис вправи. Діти сидять на стільчиках. Вихова­тель каже: «Жила собі дівчинка Федора. Вона була дуже допитлива й весь час роздивлялася навкруги. Давайте ми також подивимося ліворуч себе так, щоб побачити якомога далі, а потім — праворуч. М'язи шиї напружені, аж дихати важко. А тепер подивимося прямо, вже без напруги. Дихаємо легко, вільно. Зрозуміли? Я вам роз­повідатиму про Федору, а ви рухатимете головою так, як про це йтиметься у вірш!». Вихователь промовляє текст, діти виконують відповідні рухи.


А допитлива Федора         
1 ліворуч, і праворуч              
Роззирається навкруг—        
Де ж її найкращий друг?       
Дивиться вона вперед —       
Друг сховався в очерет.        
і Федора враз радіє,   
Розслабляє вона шию.   
Дивиться Федора вгору,
Де пташки у ранню пору
Заклопотано літають
і комах собі ковтають.
Потім дивиться униз,
Де мурашка тягне хмиз,
Дуже важко мурашині,
То й Федора пружить шию.




Уф! Здається, надивилась.
Вже Федора притомилась.
Подивилася вперед —
Легше дихати тепер.


Вихователь пропонує відпочити разом з Федорою, розслабитися, зробити вдих-видих.


Жабки


Мета: розслаблення м'язів губ.

Опис гри. Діти сидять на стільчиках. Вихователь каже: «Дуже важко вимовляти слова, коли губи напру­жені. Давайте навчимося розслабляти їх. Уявіть усі, що ви — жабки. А який у них рот? Великий, аж до вух. Зараз я читатиму віршик, а ви робіть те, про що в ньому роз­повідається». Промовляє текст:


Схожі ми на скрекотушок —  
Тягнем губи аж до вушок.     
Знімемо тепер напругу —     
Нехай вільні будуть губи.
Добре так відпочивати.
І слова нам промовляти.



«Робимо носом видих — розтягнули губи, видих — розслабили, повернули губи до нормального стану».   



 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити