Головна Диференціація звуків Заняття в старшій логопедичній групі з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення
Заняття в старшій логопедичній групі з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення
Вівторок, 10 травня 2011, 16:15

Тема: Диференціація звуків [п], [п '],[б], [б']

Пік і Бім у Карабаса-Барабаса в полоні


Мета:

  1. Навчити дітей розрізняти звуки [п],[п'], [б], [б'] та букви п, б.
  2. Закріпити навички звукового та звуко-буквенного аналізу слів; навчити співставляти фонему з графемою,
  3. Навчити читати склади з літерами п, б.
  4. Працювати над розвитком фонема­тичних процесів (сприймання, уявлення, аналіз тощо); розвивати довільну увагу, пам'ять, мислення; підтримувати пізна­вальний інтерес до навчання.
  5. Навчити рухами виразно зображати задум, розвивати творчу уяву, артистизм дітей.
  6. Збагатити активний та пасивний словник дітей назвами тварин і казкових героїв, тим самим, виховувати любов, дбайливе ставлення до світ тварин.



Обладнання: зображення Карабаса-Барабаса, лікаря Айболить, лікаря Пігулкіна, малюнки із зображенням тварин (білка, бурундук, пума, черепаха, гепард, поні, зубр, бобер, зебра, пітон, бізон, баран); картки зі складами, завдання на картках, природній матеріал.


Хід заняття

1. Організаційний момент

Психогімнастика:

- Покажіть сердитого Карабаса-Бара­баса, доброго лікаря Айболить, звірів, що захворіли.


2. Повідомлення теми заняття

- Діти, я отримала лист. Послухайте, що в ньому написано: «Дорогі діти, ми в Карабаса-Барабаса в полоні. Допоможіть. Поросятко Пік, собачка Бім». Сьогодні ми поїдемо рятувати із полону Піка і Біма і будемо повторювати звуки [п], [п'], [б], [б'].


3. Порівняння звуків за звуковими та артикуляційними ознаками. Позначення їх звукових моделей

Схема на дошці.

4. Викладання букв п, б з природного матеріалу

5. Вимова звуків у складах і словах
- Ось перед нами дорога, якою ми повинні йти. Куди показує стрілка? (Прямо).

Показують малюнок із зображенням лісу.

- Я чую хтось співає: па-ба-па, би-пи-би, по-бо-по-бо, пі-би-би-пи.

Діти повторюють.

- Це пісенька тварини, у назві якої перший звук [б'], останній - [а]. Хто це? (Білка)
- Як називають її дитинчат? (Біл­ченята),
- Який перший звук у цих словах?
- Де живуть білченята? (У дуплі).
- Назвіть у цьому слові звук, який ми вивчаємо,
- Білочко, де живе Карабас-Барабас?
- Я не знаю, - відповідає Білочка. - Може, Бобер вам допоможе?

Показують зображення бобра.

- Я покажу дорогу, - сказав Бобер, - якщо ви виконаєте моє завдання.
- Замініть звук [б] в моїх словах на звук [п] і назвіть нове слово:

борт - порт
балка — палка
бити — пити
брати - прати

- Молодці. Виконали моє завдання. Слухайте уважно. Праворуч підете, до болота дійдете. Там живе Бегемотик Плюх. Він вам покаже дорогу. А ось і він. Приві­тайтесь з Бегемотиком. Що ви йому ска­жете? (Добрий день, Бегемотик Плюх! Ми шукаємо дорогу до замку Карабаса-Барабаса. Допоможи нам, будь ласка.)

-Допоможу, - відповідає Бегемотик, — тільки спочатку допоможіть мені виконати завдання.

Завдання. Напишіть букву б у кожному квадраті й дізнайтесь, що сказав баранчик.

 


Завдання. Знайдіть крижинку для кожного пінгвіна і з'єднайте їх лінією.

6. Фізкультхвилинка. Знайдіть собі пару і виконайте танок.
Діти групуються по двоє, кожен з них має картку з однаковими складами ап, по, бе, бі, уп, иб.

- Молодці! - сказав Бегемотик. – Я розкажу вам, як знайти дорогу до замку Карабаса-Барабаса. Болото обійдете, право­руч підете. Побачите високий паркан. За парканом живуть два лікарі - Айболить і Пігулкін. Вони вам покажуть, куди йти далі. Айболить лікує тварини, в назві яких є звуки [б], [б'], а Пігулкін — зі звуками [п], [п']. (Діти визначають місце звука у слові).

- Кого лікує лікар Айболить? (Зубра, барана, бобра, зебру, бізона).
- А кого лікує Пігулкін? (Пуму, анти­лопу, черепаху, гепарда, поні, пітона, півня)


7. Вимова звуків [п], [б], [п'], [б'] у реченнях. Розвиток уяви
-Усіх тварин вилікували. Придумайте, що будуть робити тварини, якщо вони потраплять до цирку.
Діти складають речення.

8. Фізкультхвилинка. Імітація виступу циркових тварин і розпізнавання — хто виступає.


9. Звуко-буквенний аналіз і синтез

- Пігулкін і Айболить пока­жуть дорогу, якщо ви виконаєте їх завдання.

Завдання. Обвести склади з буквами п, б у поданих словах. Коли дитина обведе склади, прочитати їх.

ОПЕНЬОК, КОПИТО, ПАПІР, ПАПУ­ГА, СОБАКА, БІЛКА, БИЧОК, БУДКА.

- Молодці! - сказав Айболить. Дам вам тварину, яка довезе вас. Але спочатку відга­дайте назву по звуках [п], [о], [н], [і]. (Поні).

Логопед викладає схему цього слова із помилкою.

- Чи вірно розставлена схема? По­значте самі це слово.
- «Оживіть» звуки, натискаючи паль­чиком схемки, і нехай вони прозвучать.
Діти називають звуки по порядку. Заміна схеми буквами. Показують малюнок поні.

- Поні довезе вас до замку Карабаса-Барабаса.

10. Вимова звуків п, п', б, б' у чистомовках і віршах

- Попросіть Карабаса-Барабаса від­пустити Піка і Біма.
- Відпущу, — відповідає Карабас-Барабас, - якщо навчите мене промовляти чистомовки і віршики.
Діти розповідають вірші, чистомовки


Йшов баранчик з нами в ліс,
На рогах травинку ніс.
Ми вивчаєм букву б,
Й він за нами: «Бе-бе-бе».
Бігли берегом ягнята
Без матусі і без тата.
Заблудилося одне
Й стало плакать воно: «Бе-е-е!»
Ба-ба-ба - спекла бабуся хліба.
Би-би-би - ой, які смачні боби.
Бе-бе-бе — ми вивчаєм букву б.
Би-би-би - в лісі виросли гриби.
Ап-ап-ап - білий цап.
Уп-уп-уп — діти їли суп.
Ип-ип-ип — посадили багато лип.
Ось цей пальчик в ліс пішов,
А цей пальчик гриб знайшов,
А цей пальчик взяв почистив
А цей пальчик взяв по­смажив,
А цей пальчик усе з'їв
І від того розтовстів.


- Давайте запропонуємо Карабасу-Барабасу гостинці, в назвах яких є звуки [п], [п'], [б], [б'].


В сумці є у нас пампушки,
Булки, бублики,буханки,
Пиріжки, батони, плюшки,
Печиво, бісквіти,
Бутерброди й пончики.


Діти повторюють вірш разом із лого­педом.

- Забирайте своїх Біма і Піка.
- Дякуємо, друзі! - сказали Бім і Пік. Лунає музика, діти танцюють з Бімом і Піком.


11. Висновок заняття
- Які звуки повторювали?
- Чим вони схожі?
- Чим відрізняються?

Собачка Бім і поросятко Пік приго­щають дітей печивом.




Автор: Старовойтенко О. Г.,

вчитель-логопед школи-дитячого садка «Ольвія»