Головна Дрібна моторика Пальчикові ігри. Різновікова група (від 4 до 7 років)
Пальчикові ігри. Різновікова група (від 4 до 7 років)
Неділя, 19 червня 2011, 16:22

У театралізованій діяльності дитина відчуває себе актором, ре­жисером, митцем. Вона вільна і розкута в своїх діях. А це — шлях до розвитку особистості.



Останнім часом педагогам дедалі частіше доводиться зустрічатися з таким явищем, як відставання в розвитку моторної функції дрібних м'язів пальців рук у дошкільнят. У дошкільному віці потрібно розвивати механізми, необхідні як для опанування письма, так і для розвитку психічних процесів, що забезпечують базовий рівень знань, умінь та навичок. І тому мають бути створені всі умови для накопичення дітьми досвіду — рухового та практичного — від якого залежатиме їхнє майбутнє. Особливе значення має розвиток дрібної моторики руки в спеціалі­зованих групах для дітей з вадами мовлення та затримкою психічного розвитку. Театри розраховані на участь у них і дорослих, і дітей. Вихователі використовують різні за розміром театри, працюючи в різних формах педпроцесу: від занять до розваг. Робота проводиться комплексно, послідовно, за етапами.


I    етап — пальчикова гімнастика.
II    етап — пальчикові картинки (фігури).
III    етап — пальчикові ігри (інсценування):

а)    пальчикові загадки;
б)    пальчикові вірші;
в)    пальчикові міні-вистави.

IV    етап — чарівна рукавичка.

1. Міні-сценки в рукавичці одного виконавця:

а)    з одним персонажем;
б)    з одним персонажем і рукою, вільною від рукавички;
в)    показ двома руками в рукавичках (по 1 персонажу).

2. Міні-сценки з кількома виконавцями (однією рукою).

3. Показ кількома виконавцями та кількома персонажами (двома руками).

4. Рукавичка з п'ятьма персонажами:

а)    з одним виконавцем;
б)    з кількома виконавцями.

5. Змішаний театр.

6. Творчість дітей.


ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА


На першому етапі вводимо пальчикові вправи. Це різноманітні види та комплекси пальчикової гімнастики, що проводяться під ритмічну му­зику кілька разів на день. Закріплюються вони як на заняттях, так і під час різноманітних ігор. Це можуть бути ігри з ґудзиками та шнурками, дрібними конструкторами, паличками тощо. Пальчикова гімнастика починається із знайомства зі своїми пальцями, їх назвами, призначенням, з елементарних вправ. Проводиться ця гімнастика щоранку. Найскладніші її елементи обов'язково повторюються кілька разів на день, щоб діти їх добре запам'ятали. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі вправи включаються до фізкультхвилинок, фізкультпауз, занять з малювання, ліплення, аплікації, конструювання, фізкультури та логоритмі-ки. Включаємо пальчикові вправи і до індивідуальної роботи з дітьми. Під час виконання кожної вправи потрібно залучати працювати всі пальчики як правої, так і лівої рук. Цих правил діти мають до­тримуватися постійно та обов'язково: це запорука успіху. Малюкам дуже подобається виконувати вправи, подані в ігровій формі з цікавим сюжетом, емоційно.







Пальчикові картинки

«БУДИНОЧОК»


Долоні перед очима, під кутом. Пучки притулені одна до одної, середній палець правої руки піднятий догори, пучки розпрямлених мізинців торкаються одна одної (димар, балкон).



«ДАХ»

Долоні перед очима. Пучки середніх пальців притиснуті одна до одної, долоні та лікті розведені.

Будинок з димарем та дахом,
Під дахом тепло нашим птахам.



«ПРАПОРЕЦЬ»

Чотири пальці стулені разом і витягнуті, великий , опущений вниз. Тильна сторона руки — до себе.

Прапорець в руці тримаю,
Його вище підіймаю.
У малесенької Ліди
Є червоні прапорці.
І вона на свято піде
З прапорцями у руці.



«ЧОВНИК»

Обидві долоні поставлені на ребро. Великі пальці притиснуті до долонь (ковшиком).

Їду, їду, ні коліс, ні сліду.
Ні сани, ні віз, а їде без коліс.
Біжить свинка, вирізана спинка.
Оглянешся назад — ай сліду не знать.



«ПАРОПЛАВ»

Обидві долоні «ковшиком», а великі пальці підняті догори.

Пароплав по річці плив,
І у небо дим летів.


«СТІЛЕЦЬ»

Одна долоня у вертикальному положенні, пальці при­тиснуті один до одного (великим пальцем до себе). До її нижньої частини приставляємо кулачок другої руки. Положення змінюємо на зворотне.

Без тулуба, а з ногами,
Без голови, а спину має.
З ногами — без рук,
З боками — без ребер,
Зі спиною — без голови,
А сидіння — без живота.


«СТІЛ»


На лівий кулачок зверху опустити долоню пра­вої руки з прямими, притиснутими один до одного пальцями. Положення змінюється на зворотне.

З головою він накритий,
Несуть йому їсти й пити,
Та він страви не вживає,
Все хтось інший поїдає.



«ЯЛИНКА»


Долоні від себе, під кутом одна до одної, пальці пропущені один між одним, виставлені вперед. Лікті до тулуба не притискувати.

Влітку й взимку вбрання одне,
Кличуть ялинкою діти мене.
Сніг та сніг навколо ліг.
Грає сріблом білий сніг,
А ялинка молода,
Наче влітку, вигляда.
Ой, зелена та весела,
Веселить міста і села.



«ДЗВОНИК»

Тильні сторони рук—догори. Пальці обох рук зчеплені навхрест. Середній палець правої руки опущений вниз, вільно рухається.

Дзвоник дзвонить, кличе нас
Всіх до школи в перший клас.



«СОБАЧКА»

Права долоня на ребро, на себе. Великий па­лець — догори, мізинчик рухається вгору — вниз. Так само зігнутий вказівний палець.

Гавкає, кусає і в дім не пускає.
Собою не птиця, співати не співає,
А хто до хазяїв іде, знати дає.
У собаки гострий ніс,
В нього шия є і хвіст.
Не балакає, не співає,
А коли хто йде,
То господаря сповіщає.


«КІШКА»


Середній та безіменний пальці спираються на великий, вказівний та мізинець—підняті догори. Або «Кошеня»—ве­ликий та мізинець—догори, решта—притиснуті до долоні.

Коло бабусі сидить у кожусі,
Проти печі гріється,
Без водички миється.
Має вуха, пишний хвіст
І цікаву звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім вмиє личко.


«МИШКА»


Середній та безіменний пальці спираються на вели­кий. Вказівний та мізинчик зігнуті дужками та пучками притиснуті до середнього та безіменного пальця.

Сіреньке й маленьке,
Хоч якого кота з місця стягне.
Що в куточку там шкребеться
Сіре та кудлате?
Звір той мишенятком зветься.
Геть скоріш із хати!



«ЗАЄЦЬ»

Пальчики в кулачок. Виставити догори вказівний із середнім. Рухати цими пальцями.

Влітку сіренький, а взимку — біленький,
Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає.
Я маленький, я вухатий,
Попелястий, волохатий.
Я стрибаю, я тікаю,
Дуже куций хвостик маю.
Не ходжу я, а стрибаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би і коня.
Я— страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст.

На городі побував,
Там капусти пожував.
Довгі лапки: скік та скік,
Ми погнались, а він втік.

 


«КІНЬ»

Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Зверху на ребро правої руки накладається ліва долоня під кутом, створюючи гриву. Великі пальці — вуха.

Всю роботу в полі робить,
Хазяїна додому возить.
Я великий, я красивий,
Як біжу я — в 'ється грива,
Копитами туп, туп, туп,
По камінню цок, цок, цок.
Хвіст у мене довгий-довгий,
Хвіст у мене, мов шовковий.
Гойда! Гойда! Добра в коника хода,
Поводи шовкові, Золоті підкови.



«КОЗА»


Долоня — донизу. Вказівний палець та мізинець виставлені вперед. Середній та безіменний пальці притиснуті до долоні та обхвачені великим.

Побігли по доріжці борода та ріжки.
З рогами, а не бик, доять, а не корова,
Кору здирає, а кошиків не плете.
Кізонька рогата, Сива та бодата,
Розкажи нам, де була?
Що ти 'їла, що пила?
Подружись із нами
Та не бийсь рогами!
М-м-ме!
Гоп-гоп, козуню,
Гоп-гоп, сіренька,
Гоп-гоп, біленька,
У нашої кізоньки
Чотири ніженьки.


«ГУСКА» І «КАЧКА»

Пальці зігнуті під прямим кутом до долоні. Вказів­ний торкається великого. Всі пальці рівні. Різниця між картинками в довжині шиї (у «гуски» рука до ліктя).
Біле, як сніг, надуте, як міх,
Лопатами ходить, а рогом їсть.
Ой, матусю, що то, що то, у червоненьких чоботях,
Крилами хлопоче, шипить та ґелґоче?
Качка йде, каченят веде,
На попаску та по ряску,
На холодну водицю,
На зелену травицю.


«ПІВНИК»

Долоня догори. Вказівний палець спирається на ве­ликий. Інші стирчать у різні боки та підняті догори.

Більше всіх кричить, а найменше робить.
Хто це пісеньку таку нам співа:
«Ку-ку-рі-ку»?


«КУРКА»

Долоня в горизонтальному положенні. Великий та вказівний палець утворює «око». Інші пальці на­півзігнуті.

Не турбуйте курку:
Клює курка крупку,
Крупка дрібненька,
Курка рябенька.
Кругом бочки бігають клубочки. (Курчата.)



«БДЖОЛА»

Виставити середній палець, притиснути його до долоні. Вказівний та безіменний напівзігнута. Крутити середнім у різні боки.

Не мотор, а гуде,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.
Я труд поважаю,
Все літо літаю,
У поле до гаю —
Збираю медок
Із різних квіток.
Кого не люблю,
Того жалом колю.


«ЖУК»


Пальці стиснути в кулачок. Вказівний та мізинець розвести в різні боки, ворушити ними.

Сам чорний, та не ворон,
Є роги, а не бик,
Шість ніг без копит.
Летить — виє, сяде —землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус.


«ДЕРЕВО»

Притиснути кисті рук тильними сторонами одна до одної. Пальці розчепірені та підняті догори, во­рушаться.

Хто на зиму роздягається,
А па літо одягається?
Влітку в шубі, взимку голе.
Навесні веселить, влітку холодить,
Восени годує, взимку гріє.


«ПТАШКА»

Долоні—до себе. Завести одну кисть руки за другу, великі пальці пере­плести. Великі пальці — голівка. Решта — крила. Крилами помахати.

Я ловлю комах, жучків,
Їм маленьких черв 'ячків.
Я стрибаю та літаю,
А іще пісні співаю.
Пташка летіла, крилами махала,
На дерево сіла та відпочивала.


«ВОВК»

З положення «пароплав» великі пальці трохи розводимо в різні боки. Вказівні, загнуті всередину та притиснуті один до одного, утворюють чоло. Інші у вигляді «човника» — верхню та нижню щелепи.

Він — сірий розбійник із темного лісу.
Полює завжди на маленьких звірят.

Ховайся від нього і пташка, і миша,
Ховайся від нього й мале зайченя!
А взимку, коли цей сірко зголодніє,
То він на весь ліс як завиє,
Аж дибом волосся встає у звірят.
Налякані в нірках сидять і тремтять.



«ЛИСИЦЯ»

Так само, як і вовк, але всередину між долонями загинаємо ще й мізинці.

Живе в лісі хижа, дика,
Душить курей та індиків.
Прийшла вона із довгим віником
На бесіду з нашим півником.
Схопила півня на обід,
Та й замела мітлою слід.



Автор: Н.Ісайкова, вихователь,

м.Докучаєвськ, Донецька обл

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити