Головна Дрібна моторика Ігри для ротика
Ігри для ротика
Четвер, 26 травня 2011, 13:24

Молодший науковий співробітник лабораторії логопедії Інституту спеціальної педагогі­ки АПН України Юлія Рібцун пропонує ігри з мовленнєвими завданнями. Їх можуть використати для занять із дітьми як батьки, так і педагоги (логопеди та вихователі) масових та спеціальних дошкільних закладів. Добірки цих ігор (зі зміною мети та з поступовим ускладненням) подаватимуться в нашому журналі.



У сім'ї дорослі розуміють дитину з півслоза. І на­віть якщо вона має мовленнєві недоліки, це аж ніяк не ускладнює їй спілкування з рідними. Проте сто­ронні люди часто не розуміють спотворені, непра­вильно вимовлені нею слова. Якщо ви помітили, що однолітки вашого малюка насміхаються з його мовлення, спробуйте об'єктивно оцінити ситуацію. Не забувайте: дитина після насміхів може поступо­во усамітнюватися, а це дедалі більше затримува­тиме її мовленнєвий розвиток і негативно вплива­тиме на характер, вона може стати дратівливою, замкненою, плаксивою. Тому вкрай важливо своє­часно допомогти їй подолати мовленнєву ваду. Задовольняти допитливість малого, спонукати його активно пізнавати довкілля, оволодівати способами встановлення причинно-наслідкових зв'язків між предметами та явищами допомагає гра. Адже формування мовлення, поєднуючись із розвитком інших психічних процесів, із розгортанням ігрової діяльності, забезпечує гармонійне становлення пов­ноцінної особистості.


Мовленнєва гра за вмілого керівництва нею з боку дорослих здатна творити дива: ледачого зро­бить працьовитим, "незнайка" — "знайком", невмі­лого — майстром. Ніби чарівна паличка, гра може змінити ставлення до того, що часом видається нуд­ним і нецікавим.


Вправи та ігри на розвиток мовленнєвого дихання


Дихальні вправи є важливою складовою комплексного лікування дітей із бронхо-легеневими захворюваннями, ринолалією та заїканням. Для покращення мовленнє­вого дихання та вироблення цілеспрямованого повітря­ного струменя, необхідного для вимови звуків, будуть доцільними такі вправи.


Пустотливий вітерець

Обладнання:

 

  • паперовий квадратик (1x1 см), кулька з вати (піно­пласту);
  • скляна (пластмасова) пляшечка;
  • склянка з водою, трубочка для коктейлю;
  • площинний будиночок із віконцем та дверима, що відчиняються. Віконце запнуте легенькою фіранкою, яку можна підняти, дмухаючи на неї. За фіранкою — геометрична фігура. За дверцятами — зображення овоча (фрукта), що відповідає формі та кольору гео­метричної фігури;
  • кораблик із різноколірними прапорцями на нитці;
  • площинна чашка, до верху якої приклеєні скетчем дрібно нарізані смужки цигаркового паперу;
  • площинний будиночок із прорізаним у ньому вікон­цем, яке затуляють легенькі фіранки;
  • аркуш із зображенням крони дерева й гніздечка з пташенятами та картонна пташка на нитці (тут же);
  • паличка з ниткою, до кінця якої прикріплений не­ величкий повітряний змій;
  • картонний аркуш із зображенням пейзажу та хма­ринками на ниточках;
  • площинний півник, хвіст якого виготовлений із лег­кого різнокольорового паперу.



Словник: іменники-назви органів артикуляції (язик, губи, зуби, щоки), прислівники на позначення просто­рових понять (вгору, вниз).

Опис гри. Дорослий про­понує дитині послухати вір­шик (тут і далі подаються авторські та запозичені тексти) й спробувати вико­нувати вправи разом із ним.


Пустотливий вітерець —
Дуже жвавий молодець.
У кватирку залетів,
Грати з нами захотів.


1. "Кулька". Надути щоки. По­вільно і плавно випускати повіт­ря через губи, витягнуті вперед.


Хоч і їсть лише повітря —
Поправляється за мить.
Як наїсться, то й без вітру
Аж за хмари полетить.
(І. Січовик)


2. "Хом'ячок"


Це який дивак знадвору
Носить здобич у комору —
Не на спині у мішку,
А сховавши за щоку? (М. Білецький)


3. "Футбол"


Гру цю люблять всі на світі:
і батьки, і їхні діти.
М'яч. Удар. І крики: Го-ол!"
Пречудова гра футбол.
(І. Січовик)


а) Губи витягнути вперед. Здувати ватну (пінопластову) кульку на протилежний край столу (поміж двома кубиками чи в імпровізовані ворота). Стежи­ти, щоб видихуваний струмінь повітря був вузьким, а не роз­сіяним, а щоки не надималися.

б) Рот напіввідкритий, губи в усмішці. Широкий язик поклас­ти на нижню губу. Ніби вимовляючи звук ф-ф-ф, дути на язик так, щоб здмухнути кульку в пот­рібному напрямку.


4. "Свищик"


Узяти чисту скляну пляшечку. Кінчик язика висунути так, щоб він торкався краю її горлечка. Вимовляючи звук ф-ф-ф, плав­но видихати повітря у пляшечку.


Свищики побрали діти,
Почали вони свистіти.
Пляшечку
ти спробуй взяти —
В неї зможеш
засвистати?


5. "Буря"


Рот напіввідкритий.  Широ­кий кінчик язика впирається у ни­жні зуби. Посере­дині язика покласти соломинку для коктейлю, кінець" якої опустити у склянку з водою. Дмухати через соломинку так, щоб вода забулькала. Стежити, щоб щоки не надимались, а губи були нерухомими.


В морі
цар Нептун гуляє,
Гори-хвилі
підіймає.
Соломинку
в рот візьму —
В склянці
бурю підніму.


6. "Фокус"


Хочу фокус
показати —
З язика зроблю
"лопату",
Потім "чашечку"
складу,
Через "чашечку"
дмухну.
Полетіла вгору
вата —
Вмію "фокус"
показати!


а) Рот напіввідкритий, губи в усмішці. Широкий язик на нижній губі розслабити у формі "лопатки". На кінчик язика покласти паперовий квадратик {сніжинку або ме­телика) і різко здувати його прямим повітряним струме­нем із рота.

б) Рот широко відкритий. Широкий язик вигнутий у формі "чашечки" (бічні краї язика загнуті вгору;. Покласти на кін­чик носа ватку й здувати її, спрямовуючи повітряний стру­мінь угору. Стежити, щоб щоки не надималися й видиху­ваний струмінь повітря проходив посередині язика.


7. "Хто, хто в будиночку живе?"


Оселився хто в будинку,
Я дізнаюсь за хвилинку.
На фіраночку подму —
У віконце зазирну.
Форму й колір визначаю,
Хто живе тут, відгадаю.


Дитина, витягнувши губи трубочкою, потужно дме на фіраночку, щоб у віконці "відкрилася" геометрична фі­гура. За формою та кольором цієї фігури вона має здо­гадатися, який овоч (фрукт) живе в цьому будиночку. Щоб перевірити правильність відповіді, відкриває дверцята, за якими містить­ся реальне зображення предмета.


8. "Пливи, пливи, кораблику"


Пливе кораблик по ріці,
На вітрі грають прапорці.


Дитина, взявши до рук кораблика, потужно дмухає на прапорці, приклеєні на натяг­нутій від щогли нитці, щоб вони затріпотіли.


9. Остуди гарячий чай"


Наливаю в чашку чаю —
Вову чаєм пригощаю.
Чай гарячий дуже.
Дми на нього, друже.        


Дитина, тримаючи чашку обіруч, дмухає на приклеєні до її верхньої частини паперові смужки.


10. "Доброго ранку!"


Вітерець дме у віконце:
"Ти поглянь,
Зійшло вже сонце!"


Дитина, взявши обіруч буди­ночок, потужно дмухає на фіра-ночку, щоб вона піднялася.


11. "Пташечка"


Пташка над гніздом літала,
Пташеняток годувала.
Помагай же їй літати,
Пташеняток годувати.


Дитина, взявши до рук картон­ний аркуш із зображеним на ньо­му деревом та гніздечком, дму­хає на пташку, що на ниточці. Пташка має рухатися над гніздеч­ком і підлітати до нього.


12. "Повітряний змій"


Щоб угору міг злетіти,
Спробуй змія запустити.


Дитина тримає паличку, до якої прив'язаний повітряний змій. Вона має подути так, щоб змій злетів.


13. "Прожени хмаринки"


Поскубують травичку
Білесенькі овечки
На тій горі високій,
Що звідси недалечко.
Вітрець тихенько свисне —
І в ту ж таки хвилину
Помчать собі овечки
На іншу полонину. (Хмари)
(Л. Вознюк)


Дитина бере до рук блакитний картонний аркуш із хмаринками, прикріпленими на ни­точках до його верхньої частини. Потужно дму­хає на них, щоб вони за­летіли на зворотний бік аркуша.


14. "Розпуши хвостик"


Не брав у руки гребінець
Пустотливий вітерець.
Просто з півником
він грав —
Ось і хвостик
розчесав.


Дитина, взявши до рук площинного півника, дму­хає на його хвостик із то­неньких паперових сму­жок, щоб він розпушився.

 
 
+1 # Руслана 01.09.2011 18:31
Мені до вподоби статті і книжки цього автора. Я познайомилася з ними на сайті www.logoped.in.ua. Як на мене, найкращою на сьогодні є книга вже кандидата педагогічних наук Юлії Рібцун "Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей із ЗНМ". Це перша в Україні спеціальна програма, рекомендована МОН. Мені, як логопеду, вона дуже подобається
Відповісти | Відповісти цитуючи | Цитувати
 

Додати коментар


Захисний код
Оновити