Головна Дрібна моторика Розвиток дрібної моторики та творчості, використовуючи незвичайні іграшки
Розвиток дрібної моторики та творчості, використовуючи незвичайні іграшки
Понеділок, 16 травня 2011, 10:50

Різнокольорові пластикові кришечки

Смужка


Мета: спонукати дитину до спільної та самостійної діяльності; формувати кольорові уявлення; вчити визначати закономірності у чергуванні кольорів, співвідносити кольори різнорідних пред­метів; вчити розуміти значення слова «наступний» та правильно вимовляти назви кольорів; розвивати дрібні моторні навички лівої та правої рук.



1-ше завдання. Накрутити різнокольорові кришечки, міняючи руку з кожною наступною пробкою (кольори називає дитина або вихователь).



Дібрати до кожної кришечки шнурок такого самого кольору та зав'язати його на пробку.
Вихователь пропонує дітям розглянути смужку, на якій накручено кришечки з пластикової пляшки, визначити їх колір, звертає увагу дітей на чергування кольорів, пропонує назвати послідовно.

2-ге завдання. Продовжити ряд, щоб не порушити задану по­слідовність. Через 2—3 повтори вихователь може змінити набір або послідовність кольорів.


Потяг


Мета: спонукати дитину до спільної діяльності; формувати кольо­рові уявлення; вчити розуміти слова «колір», «різний колір», «такий самий колір», правильно вимовляти назви кольорів; вчити розуміти та відгадувати віршовану загадку; розвивати дрібну моторику руки. Вихователь пропонує розглянути потяг, назвати кольори вагончиків, визначити, чого не вистачає потягу.

Завдання. Дібрати до кожного вагончика колеса такого самого кольору та накрутити їх, називаючи кольори.


Загадка

«Чух-чух-чух» — він співає,
Хатки на колесах має.
Є у нього фари-очі,
Ними світить серед ночі.

(Потяг.)



Чудовий потяг


Мета: формувати навички створення об'ємної споруди; розвивати дрібні моторні навички та творчу уяву.

Матеріал: кришечки від пластикових пляшок.

Завдання. Використовуючи різнокольорові кришечки з пластикових пляшок як будівельний матеріал, зробити будиночок для ляльки, гараж для машини тощо.




Мозаїка


Мета: розвивати дрібні моторні навички та творчу уяву; спонукати дитину правильно називати колір предметів.

Матеріал: кришечки від пластикових пляшок, кольорове тло з будь-якого матеріалу (папір, тканина тощо). Мінімальний розмір тла — формат А-3.
Завдання. Використовуючи різнокольорові кришечки з пластикових пляшок як мозаїчний матеріал, потрібно створювати різні малюнки.

На початковому етапі можна підказувати дитині можливі варіанти. Пропонуємо такі варіанти виконання завдання:

  • сонечко;
  • метелик;
  • квіти;
  • ягоди;
  • черепаха;
  • гриби.





Дари літа


Мета: спонукати дитину до самостійної діяльності; формувати кольорові уявлення; вчити співвідносити предмети за кольором та розміром; вчити правильно вимовляти назви кольорів, моделювати словосполучення; далі проводять роботу над віршованою загадкою; розвивати дрібну моторику руки. Вихователь пропонує дітям згадати, які смачні подарунки приносить нам літо, наголошує на їх кольорових особливостях (яблука зелені, червоні, жовті тощо), пропонує відгадати загадки.

М.Петренко

Вирощу солодких груш,
Хочеш їсти — то чому ж?
Ось черешні, вишні теж,
Абрикосу сам зірвеш.

Червоний колір, кисло-солодкий смак,
Кам'яне серце, у кого це так?
(Вишня.)

Кругленьке, червоненьке,
Всередині біленьке,
Соковите і смачне просить:
«Покуштуй мене».
(Яблуко.)

Завдання. Зобразити яблука, вишні, накручуючи різні розміром та кольором кришечки.



Шнурки та нитки


Перший візерунок

Мета: формувати навички самостійної діяльності; розвивати дрібну моторику руки.

Матеріал: пластикова кришка з прорізаними отворами, шнурок.
1-ше завдання. Створити найпростіший візерунок, просунувши шнурок в отвір.
2-ге завдання. Пришити ґудзик до сорочки клоуна.




Повітряні кульки


Мета: спонукати дитину до спільної діяльності; формувати кольо­рові уявлення, зосереджуючи увагу на кольорових властивостях різних предметів; учити співвідносити та називати кольори різних предметів, розуміти слова «різний колір», «такий самий»; вчити порівнювати пред­мети за розміром, розвивати дрібну моторику руки. Вихователь пропонує розглянути повітряні кульки, звертаючи увагу на різний колір кульок та ниточок.

Завдання. Дібрати до кожної кульки ниточку такого самого кольору. Назвати кольори кульки та ниточки і співвіднести їх: такий самий колір чи ні. Прив'язати кульку (вставити ниточку в отвір). Показати або на­звати колір найбільшої кульки, найменшої кульки.

 

Їжачок


Мета: формувати навички самостійної діяльності; спонукати дитину повторювати почутий віршований текст та вчити відгадувати загадки; розвивати дрібну моторику руки.

Завдання. Відгадати загадку. Зробити їжачку колючки, просунувши шнур по черзі в кожний отвір. Прослухати та вивчити вірш.

Розгорнись, їжачок,
Прогуляйся трішки,
Покажи, їжачок,
Де у тебе ніжки.
Колючий клубочок
Забіг у садочок.

(їжачок.)

 

Цікаве малювання


Мета: ознайомити з виражальними можливостями лінії; вчити ви­користовувати виражальні можливості лінії під час створення образів; формувати початкові композиційні навички, зокрема почуття ритму; розвивати дрібні моторні навички; розвивати мовленнєву активність; розвивати уяву.

Матеріал: малюнки-заготовки, різнокольорові шнурки, сутаж, ґудзики (що більше матеріалу, то цікавіше виконання завдання).  


Завдання. Зміст завдання полягає в тому, що за допомогою шнурка або сутажу слід зобразити ті чи інші предмети або явища. На почат­кових етапах роботи можна використовувати малюнки-заготовки, де шнурок або нитка викладаються по намальованій лінії. Завдання по­мірно ускладнюються:

  • використовуючи малюнок-заготовку, зобразити шляпки грибів;
  • використовуючи малюнок-заготовку, зобразити лебедя;





  • використовуючи малюнок-заготовку, зобразити хатинку равлика;
  • зобразити повітряні кульки, різні формою та кольором;
  • зобразити квіти: дзвіночок, ромашку тощо;
  • використовуючи малюнок-заготовку, прикрасити зимовий ліс, осінній ліс (детальна розробка — далі);
  • зобразити хвилі спокійного моря, схвильованого моря, бурхливого океану;
  • використовуючи малюнок-заготовку з лебедем, виконати зобра­ження річки та рослин;
  • зобразити метеликів, прикрасити крила візерунками;
  • зобразити підводний світ: риби, медузи, рослини, каміння.



Вірші та загадки

Він з'явився на стежині,
Немов турист із рюкзаком.
Він власний дім несе на спині,
Ледь посувається повзком.

(Равлик.)


Равлик по листю капусти ходив
І десь ненароком свій дім загубив.
Та равлика Павлика ми врятували:
Ще кращу хатинку намалювали!


Хоч і схожий він на дзвоник,
Та тихесенько стоїть.
Скільки б я не колихала,
Він не дзеленчить.

(Дзвіночок.)


В.Паронова

Лебідь

Шия довга й ніжна,
Пір'я білосніжне,
Крилами тріпоче,
Радісно ґелґоче.
Любить чисту воду,
Тишу й прохолоду,

Їсть траву, комашок.


Веселий метелик під дощик попав
І крильця свої ненароком зламав.
Намалюймо крильця йому новенькі
Усі кольорові і дуже гарненькі.


Я — мухомор,
Червоний, наче помідор.
Та я отруйний, пам'ятай!
Мене побачиш — обминай...


З'явились в траві сестрички —
Жовті очі, білі вічка.

(Ромашки.)


Б.Єрмоленко

Живе лише влітку він,
Шовкові крила має,
Із квіточки на квіточку
Він весело літає.

(Метелик.)


А.Німенко

Метелик бавиться з квітками
Тут щойно був — і вже нема.
Йому так любиться: як маму,
Він квітку ніжно обійма.


Пори року


Зима

Мета: збагачувати знання дітей про ознаки зими; розвивати здатність усвідомлено сприймати явища природи та відтворювати їх у художніх образах; розвивати дрібну моторику руки, почуття ритму та мовленнєву активність; виховувати естетичний смак.

Матеріал: зображення зимового лісу на аркуші; сутаж, товсті нитки або шнур білого та блакитного кольору.

Завдання.

Визначити, яку пору року зображено на малюнку. Чому саме зима?
Прикрасити зимовий ліс, викладаючи сутажем, шнуром або нит­ками крони дерев.


Вірші та загадки
Г.Бойко

Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст.
(Заєць.)


Влітку сіренький —
Взимку біленький.
(Заєць.)


В.Паронова

Біла торбинка
На подвір'ї зимонька
З білої торбинки
Розсипала зіроньки —
Льодяні сніжинки.


Зима

Сніг біленький і м'який
Подивитись любо.
І дерева, й малюки
Одягають шуби.




Осінь


Мета: збагачувати знання дітей про сезонні зміни в природі, озна­ки осені; розвивати здатність усвідомлено сприймати явища природи та відтворювати їх у художніх образах; розвивати дрібну моторику руки, почуття ритму та мовленнєву активність; виховувати естетичний смак.

Матеріал: зображення пейзажу на аркуші; різнокольорові нитки, сутаж, невеличкі розміром ґудзики червоного та жовтого кольору.

Завдання.

  • Визначити, яку пору року зображено на малюнку. Чому саме осінь?
  • Які кольори переважають восени?
  • Дібрати нитки, сутаж відповідно до кольорової гами осені.
  • Прикрасити осінній ліс, викладаючи сутажем, нитками крони дерев. Розмістити на дереві кольорові ґудзики (яблука тощо).
  • Поміркуйте та дайте відповіді на запитання:


- Які дерева зображені на малюнку?
- Чому осінь — золота пора?


Вірші та загадки
В.Паронова

Осінь

У садочку клени
Всі були зелені
Подивіться, що це з ними?
Клени стали золотими.


К.Перелісна
Осінній вітер


Ой, шумить холодний вітер,
Аж гуде.
Жовте листячко тріпоче
Де-не-де
А берізка гілочками
Все тремтить:
—    Ой не рви ти, вітре, коси
Хоч на мить!
Бо замерзну я без листя
У снігу!
Вітер їй відповідає:
—    Гу-гу-гу!
Не замерзнеш ти під снігом,
А заснеш.
І весною свіжі коси
Заплетеш.


Б.Чалий
Осінь

Облетіло літо
Листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі
Сонячно-зелена.
Біла кора, тоненькі віти,
Що це? Відгадайте, діти.
(Берізка.)




Вузлики

Мета: розвивати дрібну моторику руки, відчуття гармонії кольору та мовленнєву активність; виховувати естетичний смак.

Матеріал: шаблони з цупкого картону, нитки, сутаж, шнурки тощо.

Завдання. Спеціально заготовлені шаблони слід оживити, зав'язую­чи на них нитки, сутаж тощо. Залежно від віку дитини характер вузликів можна змінювати (від звичайних вузлів до вузлів техніки макраме). Пропонуємо кілька варіантів виконання завдання:

  • золота рибка (зробити хвіст);
  • казкова пташка (зробити хвостик).



Вірші та загадки

Голубок

Гуля-гуля, голубок
Прилетів у наш садок.
Я сипну йому пшона: —
Голубочок, на!


Г.Демченко
Пташка

Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
То ж та птичка-невеличка
Називається...
(Синичка.)



Звичайний папір

Чарівні кульки

Мета: розвивати дрібні моторні навички та творчу уяву.

Матеріал: папір.

Завдання. Виконання завдання передбачає підготовчий етап, в якому бере участь дитина: з паперу слід нарвати маленькі шматочки та зім'яти їх у кульки. Коли готова певна кількість кульок, можна викладати з них різноманітні малюнки. Зображення можна робити контурним (кульки викладаються по намальованому контуру) або силуетним (кульки за­повнюють всю площину). Кількість варіантів виконання завдання не обмежена. Наприклад, зображення сонечка або абстрактна композиція «Квіти».



Прищіпки

Веселі іграшки


Мета: розвивати дрібні моторні навички та творчу уяву; збагачувати тактильний досвід.

Матеріал: заготовки з картону, прищіпки пластмасові та дерев'яні.

Завдання. Заготовку з картону слід оживити, закріплюючи на ній прищіпки. Можна пропонувати дитині самостійно визначити колір та засіб роз­ташування прищіпок.

Варіанти завдань:

  • оживити їжачка, подарувати йому грушу (прищепити);
  • виготовити ялинку;    .
  • зробити квітку.



Вірші та загадки


Б.Верховень (8 років)
Їжак

Йшов їжак
По городу
Через мак.
А в садку
Наколов він
Грушу — От так!


М.Познанська
Бджола

На квіточці бджілка сиділа в саду
Напевно, та квітка була у меду.
Напевно, та квітка солодка була
І меду на ній назбирала бджола.





В.Паронова
Ялинка

У ялиночки на ручках
Замість пальчиків — колючки.
Ти, ялинко, не колись!
Краще з нами подружись.



Різнокольорові резинки

Геометрія малюкам


Заняття наповнюється різним змістом залежно від віку та підготовки малюка.


1-й варіант

Мета: формувати початкові просторові уявлення; ознайомлювати з кольором предметів; розвивати дрібну моторику руки.

Матеріал: дощечка з цвяхами або гвинтиками, різнокольорові резинки. Вихователь вішає червону резиночку на цвях та пропонує дитині зняти її. Наступне завдання для дитини — повісити кілька резиночок на цвяхи, при цьому вихователь називає їх колір. Складніше завдання — повісити червону резинку вище від синьої, нижче від синьої, поряд із нею.



2-й варіант

Мета: ознайомити з геометричними фігурами, кольором та розмі­ром; вчити правильно вимовляти назви кольорів, моделювати словоспо­лучення; формувати просторові уявлення; розвивати дрібну моторику руки; розвивати творчу уяву.

Завдання:

  • чіпляючи резинки за цвяхи, зобразити трикутник, квадрат, назвати їх колір (червоний квадрат, синій трикутник);
  • зобразити жовтий трикутник нижче (вище) червоного (червоний трикутник уже зображений);
  • зобразити великий зелений квадрат, маленький жовтий трикут­ник;






  • розмістити трикутник у верхньому кутку, у правому верхньому кутку тощо;
  • визначити, яка фігура зайва, чому (на дощечці зображені кілька білих трикутників та помаранчевий квадрат);
  • заповнити всю площину геометричними фігурами, назвати колір кожної з них;
  • порахувати, скільки зображено трикутників, скільки — квадра­тів;
  • зобразити будиночок, ялинку, орнамент тощо.




Лічильні палички

Кольорові композиції


Мета: розвивати дрібну моторику руки, творчу уяву; поширювати знання про геометричні фігури; вчити моделювати словосполучення.

Матеріал: лічильні палички, картон або цупкий папір для ство­рення тла.

Завдання. Створити зображення, використовуючи лічильні палички як художній матеріал. Завдання можуть поступово ускладнюватися: починаючи з будиночка, прапорця та закінчуючи зображенням тварин та створенням цілих композицій на підлозі.

Варіант виконання завдання.
Діти відгадують загадки про кішку.

Хто з хвостиком і вушками?
У кого лапки з подушками?
Як ступа, ніхто не чує.
Тихо, крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від... (кішки).



Гострі кігті має —
В подушечку ховає,
Лазить все на плотик.
А зветься... (котик).


Вихователь пропонує дітям викласти лічильними паличками котика та розповісти про нього. Вихователь зауважує, що наш котик незвичай­ний: вуха в нього — трикутники, тулуб — ... тощо.






Пластикові пляшки

Піраміди


Мета: формувати навички систематизування предметів за озна­кою; закріпити понят гя про форму, розмір та колір; розвивати дрібну моторику руки.

Матеріал: пластикові пляшки, різні розміром та кольором геомет­ричні фігури з картону.





Завдання. Надіти на пірамідку картонні фігури, які відповідають наклеєним на пірамідці фігурам. Вибір потрібної фігури обмежується формою, кольором або розміром.
Наприклад:

  • надіти на піраміду фігури такої самої форми (трикутники);
  • надіти на пірамідку фігури такого самого кольору;
  • надіти на пірамідку квадрати, починаючи з найбільшого.



Корки (коркове дерево)

Черепаха, шишка і місток


Мета: розвивати дрібні моторні навички та творчу уяву; учитися створювати плоский та об'ємний орнамент; збагачувати тактильний досвід.

Матеріал: аплікації-заготовки та корки, розрізані на частини.

Завдання. Створити зображення або збагатити аплікацію, викорис­товуючи коркові частини як елементи мозаїки. Наприклад:

  • зобразити стовбури дерев;
  • допомогти козеняті перейти річку — зробити місточок;
  • зробити черепасі красивий панцир;
  • зобразити шишку тощо.



Загадки

Дивний крихітний автобус
По піску кудись поліз,
А він ходить так повільно
Через те, що без коліс.
(Черепаха.)



Тваринка ця усім відома,
Не йде ніколи вона з дому.
Гуляє, їсть і спить в хатині,
Бо ця хатиночка на спині.
(Черепаха.)


У них багато є роботи,
Хоча стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять і врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву,
Хто ж вони такі?
(Дерева.)

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити