Головна Автоматизація звуків Ігри та ігрові прийоми для автоматизації звука [р]
Ігри та ігрові прийоми для автоматизації звука [р]
П'ятниця, 03 червня 2011, 02:43

 

Ігри та ігрові прийоми для автоматизації звука [р]

До вашої уваги представлений  дидактичний матеріал для виховання пра­вильної вимови звука [р] з використанням інди­відуального підходу, який допоможе логопеду зробити корекційне заняття більш цікавим для дітей і тому дозволить краще закріпити правильну вимову звука [р] в спонтанному мовленні.

 

1. ГРА «СКЛАДИ ТА ПРОЧИТАЙ» 

Скласти з розрізної абетки склади зі звуком [р] і прочитати їх:

  • Ра-ра-ра.
  • Ро-ро-ро.
  • Ру-ру-ру.
  • Ри-ри-ри.
  • Ре-ре-ре.



2.    ГРА «НАВПАКИ». Прочитати навпаки.

  • ар — ра.
  • ир — ри.
  • ор — ро.
  • ер — ре.
  • ур  -  ру.



3.    ЧИТАЛОЧКА-СКЛАДАЛОЧКА. Скласти слова.




4.    ГРА «ПОДАРУЙ ІМ'Я».


Діти пригадують і називають імена зі звуком [р].
Макар, Тимур, Назар, Раїса, Маруся, Кирило, Роман, Єгор Дмитро, Даринка, Іринка, Борис, Аркадій, Володимир, Олександр, Віра, Віктор, Катерина, Христина, Маргарита, Петро, Сергій, Кіндрат.


5.    ГРА «БРАТИ-МІСЯЦІ ЗІ ЗВУКОМ [Р]

Записати у квадрати назви місяців зі звуком [р] і чітко прочитати їх.






6.    ГРА «ЧИТАННЯ ПІРАМІДИ»



7. ГРА «РОЗШИФРУЙ СЛОВА»

  • Бира — риба.
  • Рми — мир.
  • Брибо — бобри.
  • Нецьра — ранець.
  • Омра — Рома.



8.    ГРА «ВГАДАЙ СЛОВО» 


Називаю слова, діти відгадують, про кого вони.

  • Добра, гарна, дорога, вродлива. (Мама)
  • Працьовитий,   гарний,   дорогий,   енергійний. (Тато)
  • Старий, працьовитий. (Дідусь)
  • Вродлива, чепурна. (Донька)
  • Гарненьке, вередливе, вертляве. (Немовля)
  • Добра, мудра, старенька. (Бабуся)


Потім діти називають, яка мама, який тато тощо.


9.    ХВИЛИНКА-ВЕСЕЛИНКА «ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ?»

  • Звідки родом горобець? (З Африки)
  • Хто найкраще бачить? (Беркут)
  • Які птахи не літають? (Страуси)



10. ГРА «ВІДГАДАЙ»


Загадую дітям загадки, вони відгадують їх, чітко називаючи у відгадках звук [р].

Ось така в нас загадка:
У кого за носом п'ятка? (Черевик)

У торбу влізаю, а в три вилізаю.
Ніби вилізаю, а насправді влізаю. (Светр)

Говорить, грає, співає, Новини сповіщає. (Радіо)

Через  воду стежечка  —  а  не  перейдеш. (Райдуга)

Засвистіла, полетіла —
Хвіст вогненний залишила. (Ракета)


11.    ГРА ІЗ КРУПАМИ   


Діти не лише розвивають дрібну моторику пальців рук, але й називають фігурки, зроблені ними, наприклад: «гриб із гречки», «прут із рису», «паркан із гречки» тощо.


12.    ГРА «ЕХО»  


Учитель-логопед називає зображення зі звуком [р] у всіх позиціях, діти повторюють. Поступово гра ускладнюється: діти повторюють словосполучення зі звуком [р], потім — короткі фрази, прислів'я.


13.    ГРА  «ТАК ЧИ НІ»

  • Чітко прочитати речення.
  • Косар лікує.
  • Друкар пиляє.
  • Лікар дзюркоче.
  • Столяр друкує.
  • Маляр косить.
  • Грим зеленіє.
  • Трава гримить.
  • Струмок фарбує.



14.    ГРА «ЧУДЕСНИЙ МІШЕЧОК» 


Діти дістають із мішечка картинки, називають їх, чітко вимовляючи звук [р].


15.    ГРА «НАЙРОЗУМНІШИЙ»

Діти знаходять, правильну відповідь, називають її, стежачи за правильною вимовою звука [р].




16. ГРА «ВІДГАДАЙ СЛОВО» 


Роздаю   дітям   картки   зі   словами,   у   яких  . пропущена літера Р. Діти повинні вставити літеру й чітко прочитати слово. Цю гру проводжу майже на кожному занятті з автоматизації звука [р]. Спочатку використовую слова зі звуком [р] наприкінці слова, а поступово ускладнюю завдання. Потім даю слова, у яких звук [р] пропущено на початку слова, далі — у середині слова. Цю саму гру проводжу й під час читання фраз. Уважаю, що, використовуючи цю гру, діти швидше вводять звук [р] у спонтанне мовлення, адже читання з підказкою (звук [р] потрібно вимовити замість крапок) є найкращою тренувальною вправою. Далі ще більше ускладнюю цю гру. Діти читають фрази вже без пропущеної літери. Щоб читання для дітей було цікавим, граємо в наступну гру.


17.    ГРА «ВІДГАДАЙ ЗАГАДКУ»


Діти читають загадки й разом відгадують їх.

 

  • Горбатий мішок на чотирьох ногах стоїть. (Верблюд)
  • Я четвертий батьків син, а дітей у нього сім. (Четвер)
  • Чотири брати живуть разом, а один окремо. (Рукавиця)
  • Чотири брати, і всі Кондрати. (Колеса)
  • Летить орлиця по синьому небу, крила розкри­ла, сонце закрила. (Хмара)
  • Велика парасолька, яскрава парасолька, високо літає, з хмар людей спускає. (Парашут)
  • Зверху дірка, знизу дірка, а посередині — во­гонь і вода. (Самовар)
  • Телевізор є у нас, з інтернетом зв'яже вас. (Ком­п'ютер)



18.    ГРА «ПРОДОВЖ ПРИСЛІВ'Я»


Проводиться після читання прислів'їв з наступ­ним з'ясуванням їхнього змісту.

  • Краще гірка правда... (ніж солодка брехня).
  • Коли правдиве діло, то... (говори сміливо).
  • Маленька правда всі неправди... (переважить). х  3 добрим дружись, а лихих... (стережись).
  • Коли чого добре не знаєш, то... (не говори). х  Краще мовчати, аніж... (брехати).
  • Не той друг, хто медом маже... (а той, хто правду каже).
  • У здоровому тілі... (здоровий дух).
  • Чиста вода... (для хвороби біда).
  • Без уроків фізкультури... (не зміцниш мускула­тури).



Коли під час читання діти не припускаються помилок у вимові звука [р], переходимо до пере­казу або складання оповідання за картинкою. На­приклад, так описуємо птахів за картинкою:


ГОРОБЕЦЬ

Сіренький, метушливий, з попелястою голівкою, яскраво-коричневою спинкою, з гарною краваткою на горлі та грудях.


СОРОКА

Довгий хвіст. Голова, шия, верхня частина грудей чорні, хвіст чорний і блискучий.


СОВА

Сірого, бурого й чорного відтінків. Великі жовті нерухомі очі, короткий дзьоб. Лапки оперені до пальців, пазурі загнуті. На голові два пучки пер у вигляді вушок.


ҐАВА

Голова, горло, передня частина грудей, крила і хвіст — усе чорне. Спина сіра.
Навіть коли проводимо фізкультхвилинки, діти непомітно для себе закріплюють вимову звука [р] у самостійному мовленні.


Фізкультхвилинки

Руки вгору підняли 
І навшпиньки стали, 
Потяглися до гори 
(Кулачками зробити дзьоб.) 
І поприсідали.
Раз, два, три, чотири — 
Відпочили трохи й сіли.
Дві ворони на дорозі 
Розкричались вранці: 
Кар та кар, кар та кар. 
Вийшов шумний базар.
Станем струнко! 
Руки в боки! 
Пострибаєм, як сороки. 
Як сороки-білобоки:
Стрибу-стрибу, Скоки-скоки.


ПУЗИР

Роздувайся, пузир, 
(Діти беруться за руки й роблять усе більше коло.) 
Роздувайся все більше. 
Залишайся таким 
І не лопайся. 
Вітерець налетів,
(Тримаючись за руки, ходять по колу.) 
Пузирем закрутив. 
Налетів ураган — 
І пузир розірвав. 
(Діти розривають коло.)


ДЕРЕВА, ПТАХИ 

Руки вгору! 
Погойдали. 
Це дерева в лісі. 
Опустилися й стрибнули — 
Збив росичку вітер. 
Руки в сторони, змахнули, 
Летимо, мов птахи. 
Приземлилися, відпочили, 
Руки-крила склали.


ДЕРЕВА

Сильний вітер до землі 
Гне дерева молоді, 
А вони ростуть, міцніють, 
Вгору тягнуться, радіють.
Вітер віє нам в лице, 
Захиталось деревце. 
Вітерець все тихше, тихше, 
Деревце все вище, вище.


Для кращого закріплення звука [р] у само­стійному мовленні пропоную дітям для заучування напам'ять невеликі віршики.


Вчиться вересень читати, 
Вчиться літери складати.
І веселий наш дідусь 
Крутить пишний русий вус.
Сьогодні Марина уроків не знала. 
Домашнє завдання в Романа списала.
Заєць має двоє вух. 
Як одним він рухає, 
Іншим слуха вітерець, 
Що за полем дмухає.


Показники результативності логопедичної роботи з постановки й автоматизації звука [р]


Дідом дуже я горджуся: 
Дід у мене — ветеран. 
По-геройськи у походи 
Він ходив під час війни, 
Тим-то й має нагороди: 
І медалі, й ордени.
Портфель у мене залюбки 
І ручку носить, і книжки.
Мурлика муркоче — 
Морозива хоче. 
Мурлика руденький, 
Замерзнеш, дурненький.
Є у Роми город, 
В ньому морква росте, 
І горох, і помідори. 
Рома фермер буде скоро.
Два брати у Прохора — 
Захар і Єгор. 
Захар дрова рубає, 
Єгор мете двір.
Варить Раїса Борису суп із рису, 
А Борис Раїсу 
Пригостив ірисом.
Запустив усі предмети: 
Тільки й думав про ракети.
Як в рибалок водиться —
Друзям я розказую,
Що тринадцять карасів
Упіймав одразу я.

Викладений варіант методики виховання пра­вильної вимови звука [р] з використанням інди­відуального підходу допомагає значно скоротити час, що витрачається на корекцію цього дефекту, а запропонований дидактичний матеріал — міцно закріпити його в спонтанному мовленні. І якщо практичні прийоми, використовувані вчителем-логопедом, сприймати творчо, то шанси на успішне завершення постановки й автоматизації звука [р] зростуть.



Автор: Т. М. Серафимова, логопед вищої 
категорії відділу освіти  Старобешівської 
райдержадміністрації, Донецька обл.

Науково-методичний журнал "Логопед", квітень 2011