Головна Автоматизація звуків Заняття з розвитку мовлення за темою «У пошуках скарбів» у старшій групі
Заняття з розвитку мовлення за темою «У пошуках скарбів» у старшій групі
Четвер, 02 червня 2011, 13:18

Заняття з розвитку мовлення за темою «У пошуках скарбів» у старшій групі.

Дане заняття допоможе логопеду автоматизувати звук [ш] у словах, розвивати фонематичні процеси, орієнтування у просторі та зв'язне мовлення.

Мета: навчити дітей інсценувати казку, давати повні відпо­віді на поставлені запитання, автоматизувати звук [ш] у словах, узгоджувати іменники з числівниками; повторити узагальнююче поняття «транспорт»; розвивати діалогічне зв'язне мовлення, уяву, мислення, фонематичні процеси, орієнтування в просторі, відповідність мовлення до рухів, відчуття ритму; виховувати дружний, згуртований дитячий колектив; прищеплювати любов до казок.


Обладнання: костюми героїв казки, скриня, шоколадні мо­нетки, яблука, шкатулка, кошик з морквою, ослінчик, будиночок, штучна сосна, листівка з теми казки, килимок, мапа скарбів.


Хід заняття


І. ПІДГОТОВЧА ЧАСТИНА

1. Організаційний момент

2. Створення емоційного налаштування на заняття

Логопед. Діти, ви любите подорожі? (Так)
Хочете вирушити в подорож за скарбами? (Так, хочемо!)
Ми з вами вирушимо в Лісове царство. Але як ми туди дістанемося? Яким транспортом можна поїхати? (Потягом, ракетою, літаком)
А тепер я покажу вам малюнки, а ви дізнаєте­ся, чим іще можна дістатися до Лісового царства.
Логопед показує малюнки, діти по черзі називають, чим мож­на подорожувати (автомобілем, кіньми, повітряною кулею, пішки).
Логопед. Можна доїхати кожним з цих видів тран­спорту, але оскільки ми в казці, пропоную полетіти на чарівному килимі-літаку.
Потрібно промовити чарівні слова:


Шим шалябим
Ашалай бахалай
Ушки мушки
Ашки машашки
Раз, два, три!
Чарівний килиме-літаку, лети!


Діти беруться однією рукою за килим, другу піднімають угору, роблять рухи вгору — вниз, імітуючи політ, дрібними пруж­ними кроками під музику Ф. Шуберта «Екосез» біжать на но­сочках на галявинку (килимок).

Логопед. Ой, як вітер шумить! Чуєте? Покажіть, як він шумить.
Діти вимовляють: «Ш-ш-ш».


ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА


1. Демонстрація мапи скарбів

Логопед. Діти, як же ми шукатимемо скарби, адже ми не знаємо, де вони!
Діти пропонують свої варіанти пошуку.

Логопед. А в мене є мапа скарбів, за нею ми й шу­катимемо!
Показує її дітям, вивішує на дошку.


2. Гра «Додай слівце»

Логопед. Ми з вами опинилися на галявині. Як же тут гарно! х  Що це за дерево тут росте? (Сосна)
А що під сосною лежить? (Шишки)
Скажіть повне речення. (Під сосною лежать шишки.)
Пограймо в гру «Додай слівце». Я читаю вам рядок з вірша, а ви продовжуєте його.
Хвостик чий видніє трішки, Хто сидить тихіше... (мишки)7.
Хто цей пострибайчик? Це, напевно, ... (зайчик)\


3. Зустріч із зайцем

Зайчик. Добридень, діти!
Діти (хором). Здрастуй, зайчику!
Зайчик. Як добре, що я вас зустрів! Я назбирав моркви на городі, а скільки в мене морквин — не знаю, тому що рахувати не вмію. Що ж мені ро­бити? Допоможете мені?
Логопед. Ну що, діти, допоможемо зайчикові, адже ви вмієте рахувати?
Діти. Так!
Логопед. Порахуймо разом. Одна морквина, дві морквини, три морквини, чотири морквини, п'ять морквин, шість морквин.
Скільки  морквин  назбирав зайчик?  (Шість) Давайте промовимо разом.
Дитина (до зайчика). Зайчику, ми шукаємо скарби, не знаєш, де їх шукати?
Зайчик. Не знаю, запитайте в мишки, вона все знає.


4. Зустріч із мишкою

Мишка (іде й промовляє):
Я мишка-скреботушка, У мене гостре вушко. Що захочете ви знати, В мене можете спитати. Все скажу охоче вам, Лиш повторите слова: «Миші, миші, Йдіть тихіше! Як побачите шпаринку, Зразу шусть у неї стрімко!»
Діти повторюють.
Зайчик. Мишко, ми шукаємо скарби, не підкажеш, де їх сховано?
Мишка. Підкажу, але спочатку пограйте зі мною, а то мені нудно!


5. Гра «Повтори за мною»
Діти стають у коло. Мишка показує рухи, діти повторюють за нею.
—    Як шумить вітер?
Діти під музику піднімають і опускають руки, вимовляючи при цьому звук [ш-ш-ш].
—    Як повзе змія?
Діти зображують змію за допомогою рухів руки.
—    Як надимається куля?
Діти (стають у коло, беруться за руки. Вимовляють разом.)


Надуваєм кульку швидко,
Ось із нас вона завбільшки!
(Роблять велике коло.)

Уже стала ось така!
(Розводять руки в боки.)
Раптом лопнула вона!
Повітря вийшло: «Ш-ш-ш».
(Звужують коло.)


Мишка. Дякую, дітки, що пограли зі мною, розвесе­лили мене! Ідіть стежинкою прямо, там зустріне­те Лісову фею, вона вам підкаже, що робити далі.
Логопед. Діти, а може, запросимо мишку до нашої компанії?
Зайчик. Ходімо з нами, буде веселіше! Мишка. Із задоволенням!
Логопед. Подивіться на нашу мапу скарбів: чи пра­вильно ми йдемо?
На карті зображено героїв казки, яких заховано під чистим аркушем паперу.
Логопед (відкриває перший аркуш, на якому зображено зайця). Зайчика в лісі зустріли?
Діти (хором). Зустріли!
Логопед (відкриває наступний малюнок). А мишку бачили?
Діти. Бачили!
Логопед. Отже, ми правильно йдемо, то ходімо далі!
Діти йдуть за логопедом по колу один за одним на носочках.


6. Зустріч з Лісовою феєю. Гра «Телеграфісти»

Фея. Добрий день, милі малята!
Діти. Добрий день, феє!
Фея. Навіщо ви до нас завітали?
Мишка. Ми хочемо знайти скарби, а де їх шукати, не знаємо.
Фея. Добре, я скажу вам, але тільки пошепки, щоб ніхто не почув.
Діти стають у коло. Фея говорить пошепки на вушко одній дитині слово, малята передають його одне одному, а останній вимовляє це слово вголос.
Логопед. То де ж заховані скарби? (У скриньці) Мишка. Хочеш піти з нами? Фея. Звичайно! Буду рада!


7. Зустріч з їжаком. Гра «Угадай-но»

Логопед. Рушаймо далі. Ой, хтось іде! Відгадайте за­гадку.
Шубку він колючу має.
В ній є безліч голочок.
Кожен, мабуть, його знає.
Це, звичайно ж, ...
Діти. їжачок.
їжачок. Малята, куди ви йдете?
Фея. Ми йдемо за скарбами.
їжачок. А вам не страшно самим у лісі блукати? (Ні!)
Логопед. Давайте разом з їжачком пограємо в гру «Угадай-но».
У їжака в коробочці заховані картинки із зображеннями ре­чей, у назві яких є звук [ш] та яблука. Діти повинні поставити запитання в такий спосіб, щоб їжачок відповідав лише «так» або «ні», їжачок сховав картинку із зображенням одягу (шорти).

Діти (ставлять запитання):


Це посуд? (Ні)
Це фрукт? (Ні)
Це одяг? (Так)
Він синій? (Ні)
Червоний? (Так)
Його   носять хлопчики? (Так)
Його носять узимку? (Ні)
Його носять улітку? (Так)
Він довгий? (Ні)
Короткий? (Так)
У нього є рукава? (Ні)
Це шорти? (Гак)


Далі їжачок ховає картинку із зображенням меблів (шафи).

Діти (запитують):


Це тварина? (Ні)
Це посуд? (Ні)
Це меблі? (Так)
Вони маленькі? (Ні)
Вони великі? (Так)
Дерев'яні? (Так)
Вони низькі? (Ні)
Високі? (Так)
На цьому лежать? (Ні)
На цьому сидять? (Ні)
У них вішають одяг? (Так)
Це шафа? (Так)


Їжачок. Угадали! їжачок ховає яблука.

Діти (ставлять запитання):


Це овоч? (Ні)
Це транспорт? (Ні)
Це комахи? (Ні)
Це фрукт? (Так)
Він жовтий? (Ні) 
Він червоний? (Так)
Овальний? (Ні)
Він круглий? (Так)
Він кислий? (Ні)
Солодкий? (Так)
З нього варять варення? (Так)
А сік чавлять? (Так)
Це яблуко?


Їжачок. Так, це яблуко.

Логопед (зазирає в коробочку). Діти, а в їжачка тут не одне яблуко. (Дістає яблука.) Давайте полічимо їх. Одне яблуко, два яблука, три яблука, чотири яблука, п'ять яблук, шість яблук. То скільки в їжачка яблук?
Діти (хором). Шість.
Логопед. їжачку, ми даруємо тобі яблучко, адже ти любиш їх?
Їжачок. Дуже люблю! Дякую! Один з малюків. То де ж скарби?
Їжачок. Потрібно знайти будиночок гномів, вони знають, де заховано скарби.
Фея. Ходімо з нами, їжачку. їжачок. Охоче пристану!
Діти разом з логопедом ідуть по колу, підходять до мали скарбів, роздивляються.
Логопед. Зайчика бачили? (Так!) Мишку зустрічали? (Так!) (Відкриває наступні чисті аркуші.). Фею зу­стріли? (Була Фея.) А їжачок був? (Так!) Отже, ідемо правильно. Ну що, продовжимо шлях?!
Діти (весело). Так!


8. Зустріч із гномами


Логопед

Бачу я хатинку,
Мальовану картинку.
Гноми в ній гарненькі
Працюють веселенько..
Раптом з будиночка вибігають два гноми.

Гноми

Добрий день вам, малюки!
Ми працюєм залюбки,
Разом і відпочиваєм,
Радо й гостей зустрічаєм!

Логопед. Доброго дня, гномики! Ми в лісі скарби шукаємо. Допоможіть нам!
Гноми. Скарби лежать у скриньці, під сосною, але, щоб туди дістатися, потрібно пройти через річку.


9. Гра «Звуковий місток»


Логопед. Нам потрібно пройти через річку й діста­тися іншого берега. Що нам робити? На чому пе­реправитися? (Човном, катером, кораблем) Човен, катер, корабель — як ми назвемо це одним словом? (Транспорт) Який це вид транспорту? (Водний) Діти, ми ж із вами в казці, тож пропоную пере­йти через річку чарівним містком. Але цей місток не простий,, цей місток звуковий. Пройде той, хто назве слова зі звуком [ш].
Одна дитина називає слово і проходить містком. Інші діти супроводжують правильну відповідь оплесками.
Логопед. Ну от і дісталися. Тепер покажіть, де ле­жить скринька.
Гноми. Ми покажемо, але натомість просимо вас до­помогти нам виготовити листівку для Білосніжки. У неї сьогодні день народження.
Логопед. Допоможемо, діти? (Так!)


10. Виконання колективної роботи


Діти сідають за стіл. На столі лежить велика листівка, клей, пензлики, вата, картинки із зображенням шишок.
Логопед. Діти, давайте прикрасимо нашу листів­ку: приклеїмо сніжки з вати, а на сосну наклеїмо шишки.
Після виконання роботи логопед пропонує полічити, скільки наклеїли шишок. Рахують разом: «Одна шишка, дві шишки, три шишки, чотири шишки, п'ять шишок, шість шишок, сім шишок, вісім шишок».
Логопед. Скільки шишок? (Вісім)


11. Зустріч з Білосніжкою


Логопед

За горами, за лісами,
В хатинці гномів, на галяві,
Та живе, що всіх миліше,
Чиє обличчя найбіліше.
Білосніжка (виходить, танцюючи). Добридень, малята! Діти. Здрастуй, Білосніжко!
Гномики разом із дітьми вручають Білосніжці подарунок — листівку.
Діти (хором). З днем народження, Білосніжко!
Білосніжка. Дякую вам, любі друзі! Я дуже рада по­дарунку!
Діти водять навколо Білосніжки хоровод, виконуючи пісню В. Шаїнського «День рожденья».


III. ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА.


1. Сюрпризний момент

Логопед. Білосніжко, ходімо з нами скарби шукати!
Білосніжка. Дякую, мені буде весело піти з вами!
Логопед. Гномики, ви ж обіцяли показати, де лежить скринька!
Усі йдуть за гномами, знаходять скриньку під зеленою со­сною. Відкривають її, а там — золоті монетки (шоколадні цукерки).
Діти (радісно кричать). Ура!


2. Підбиття підсумків заняття

Логопед (ставить запитання)
Чи сподобалася вам наша подорож?
Хто мені скаже, кого ми зустріли в лісі?
Які слова зі звуком [ш] ви запам'ятали?
А тепер настав час вертатися з казки в нашу групу. Сідаймо на наш чарівний килим-літак.

Діти вимовляють чарівні слова й «летять».

 



Автор: Р. В. Клочко, логопед КДУ № 191, м. Донецьк

Науково-методичний журнал "Логопед", квітень 2011